Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ML1604 Tillämpad statistik, grundkurs 6.0 hp

Kurs-PM VT 2024-60026

Version 1 – 2023-12-12 15:44:10

Kursomgång

TIIPS (Startdatum 2024-01-16, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Produktionsutveckling Södertälje

Kurs-PM VT 2024

Presentation av kursen

Denna kurs syftar till att ge förståelse för grundläggande sannolikhetsteori och statistik, samt tillämpningar. Kursen ger även en kort introduktion till tillförlitlighet.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Grundläggande sannolikhetsteori, bland annat

•    grundläggande satser och definitioner
•    vanliga sannolikhetsfördelningar
•    begrepp inom tillförlitlighet

Grundläggande statistik, bland annat

•    beskrivande statistik
•    punkt- och intervallskattningar
•    hypotesprövning
•    regressionsanalys

Lärandemål

Efter avslutad kursen ska studenterna kunna:

•    välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa problem inom statistik och sannolikhetslära, såväl teoretiska som tillämpade
•    följa och föra matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett strukturerat sätt med korrekt matematiskt språk

Läraktiviteter

Läraktiviteterna i statistikdelen består av:

  • Lektioner
  • Seminarier med seminarieprov
  • Räknestuga

Detaljplanering

Detaljplanering finns tillgänglig på kursens Canvas-sida.

Kursupplägg

Anpassad form

Kursen ges under VT24 i en form anpassad för studenter som aktivt deltagit i tidigare kursomgångar, men som ej har uppnått godkänt resultat på kursen. I kursupplägget förutsätts det att studenterna tar stort eget ansvar och gör rekommenderade förberedelser och efterarbete utanför schemalagd tid. 

Kursupplägg

Statistikdelen i ML1111 och kursen ML1604 samläses till största del. ML1604 omfattar jämfört med statistikdelen i ML1111 ytterligare en modul om 1,5 hp.

  • Studenterna kommer förberedda till lektionerna. Förberedelserna består i att läsa rekommenderade sidor i kursboken och göra rekommenderade övningar. Frågor från studenterna tas upp. Ibland ges en kortfattad repetition av relevant teori. Metodval, fallgropar och redovisning (kommunikation) diskuteras. Vi arbetar med uppgifter i helklass, och ibland individuellt.
  • Efter lektionerna arbetar studenterna med rekommenderade problem.
  • Seminarierna inleds med lappskrivning. Efter lappskrivningen får studenterna återkoppling på denna, och vi fortsätter arbeta med förra veckans material.
  • Innan tentamen hålls räknestuga där studenterna har möjlighet att få hjälp med frågor som dyker upp under tentapluggandet.

Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

Det är viktigt att behärska grundläggande matematiska begrepp och metoder i denna kurs. Avklarad kurs i ML1000, Matematik för ingenjörer, ger tillräckliga förkunskaper. 

Kurslitteratur

Dan Jonsson och Lennart Norell, Ett stycke statistik, Studentlitteratur, 3:e upplagan (2007), ISBN: 9789144029894.

Anpassad examination för studenter med funktionsnedsättning

För studenter med funktionsnedsättning som har utlåtande från KTHs FUNKA-enhet om rekommenderade stödinsatser vid examination gäller följande i denna kurs:

  • Alla stödinsatser under kod R (d.v.s. anpassningar som rör rum, tid och fysisk omständighet) beviljas utan särskilt beslut av examinator.
  • Stödinsatser under kod P (pedagogisk anpassning) ska aktivt beviljas eller avslås av examinatorn efter kontakt tagen av studenten i enlighet med KTH:s regler. Studenter ansvarar själva för att kontakta examinator inför varje tentamen. Om inte student inom föreskriven tid ansökt om pedagogisk anpassning avslås denna per automatik.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 6,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Kursen avslutas med en skriftlig salstentamen. Tentamenstillfällena anges i schemat. För att få en garanterad skrivplats på tentamen måste du anmäla dig i förväg via Mina sidor. Anmälan kan endast göras under en begränsad tid. Tentamen ges vid två tillfällen under läsåret.

Tentamen består av två delar, del 1 och del 2. På del 1 kan maximalt 24 p uppnås och på del 2 kan maximalt 15 p uppnås. Detta ger ett totalt maximalt poängantal på 39 p. På uppgifterna ges poäng för problemlösning (lärandemål 1) och poäng för kommunikation (lärandemål 2).

Anpassning av examination för kursomgång VT24

Eftersom kursen ges i anpassad form kommer examinationen vid de schemalagda tentamenstillfällena endast bestå av del 1, det vill säga man kan erhålla betyget E eller F. Efter rättad tentamen kan en student som erhållit betyget E och som önskar examineras för högre betyg skriftligen begära till examinator att få skriva del 2.

Poänggränser för TEN1.

 

 

 

 

 

 

Betyg

F

E

D

C

B

A

Poäng

0–13

14*

19/3**

24/5***

28/8****

33/11*****

Del 1:

*För att få betyget E måste 14 p uppnås på del 1. Om inte 14 p uppnås på del 1 kommer del 2 inte att rättas, dvs då blir betyget F.

Vidare måste minst 8p vara problemlösningspoäng och 4p kommunikationspoäng. Om en student uppnår 14 p men inte poängantalet för respektive lärandemål får studenten FX.

Del 2:

**Totalt 19 p krävs för D varav 3p av dessa måste tas på del 2.

***Totalt 24 p krävs för C varav 5p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 1p på del 2 vara kommunikationspoäng.

**** Totalt 28 p krävs för B varav 8p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 2p på del 2 vara kommunikationspoäng.

***** Totalt 33 p krävs för A varav 11p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 4p på del 2 vara kommunikationspoäng.

Om en student inte uppnår kraven för en betygsnivå fullt ut så erhåller studenten närmast lägre betyg.

Lappskrivningar

Under statistikdelen av kursen ges 6 st lappskrivningar.  Varje lappskrivnig ger maximalt 2 poäng. Totalt kan man alltså få maximalt 12 poäng på lappskrivningarna. Lappskrivningarna ger tillgodoräkning av uppgifter på tentamen del 1 enligt följande:

Totalpoäng på lappskrivningar Tillgodoräkning på tentamen del 1
0-4 -
5-6 Uppgift 1
7-8 Uppgift 1 och 2
9-12 Uppgift 1,2 och 3

 

Hjälpmedel vid tentamen och kontrollskrivning
Formelbladet som finns utlagt på Canvas. Formelbladet delas ut i pappersform vid tentamenstillfället. Grafräknare.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Betyget E:

  • Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa problem av standardkaraktär, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar ett fåtal begrepp och kräver enkla tolkningar.
  • Studenten kan följa och föra enkla matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett strukturerat sätt med i stort sett korrekt matematiskt språk.

Betyget D:

  • Betyget D innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E och till övervägande del för betyget C.

Betyget C:

  • Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa mer avancerade problem, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar flera begrepp och kräver till viss del mer avancerade tolkningar.
  • Studenten kan följa och föra mer avancerade matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett tydligt och strukturerat sätt med i stort sett korrekt matematiskt språk.

Betyget B:

  • Betyget B innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E, betyget C och till övervägande del för betyget A.

Betyget A:

  • Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa komplexa problem, till exempel utifrån nya frågeställningar, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar flera begrepp och kräver avancerade tolkningar.
  • Studenten kan följa och föra avancerade matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett tydligt och strukturerat sätt med korrekt matematiskt språk.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2024-01-16

Kursomgång

  • TIIPS VT 2024-60026

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Produktionsutveckling Södertälje

Kontakter