Kursinnehåll
Koncept/verktyg samt ickestatisktiska och statistiska förbättringsmetoder som används inom avvikelsehantering och förbättringsarbete i industrin idag.
Kurs-PM HT 2023-50068
Version 1 – 2023-08-30 11:54:58
TIIPS (Startdatum 2023-10-30, Svenska)
Svenska
ITM/Produktionsutveckling Södertälje
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2023
Koncept/verktyg samt ickestatisktiska och statistiska förbättringsmetoder som används inom avvikelsehantering och förbättringsarbete i industrin idag.
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för hur arbete med ständiga förbättringar och försöksplanering inom industriellt underhåll går till
- angripa tekniska problem på ett systematiskt sätt
- förklara metoder och filosofier inom förbättringskoncept samt jämföra tillämplighet
- planera för samt använda relevanta metoder, arbetssätt och verktyg för industriellt förbättringsarbete
Kursen går som en mix av online och aktiviteter på plats på KTH. Upplägget är att grupper av studenter kommer få ett underhållsproblem tilldelat. Under handledning av lärarna kommer grupperna sedan att arbeta med att systematiskt tillämpa verktyg och metoder för problemidentifikation och problemlösning. Både skriftlig och muntliga avrapportering kommer ske.
Dag |
Innehåll |
För dagar och tider se Schemat i Time Edit (länk nedan) |
Introduktion |
Att arbeta processinriktat |
|
Studiebesök, Problemdefinition, Förstudie och Planering |
|
Laboration och handledning. Experiment med problemlösningsverktyg |
|
Laboration och handledning. Experiment med problemlösningsverktyg |
|
Laboration och handledning. Experiment med problemlösningsverktyg |
|
Försöksplanering. Övning och inlämningsuppgift i grupp SEMA P/F |
|
Genomgång inför tentamen |
|
Tentamen |
I kursen kommer vi arbeta med begrepp kopplade till projektarbete, underhåll och problemlösning. Dessa begrepp är det lämpligt att bli familjär med före kursstart.
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Bedömningen för A-F sker utifrån SOLO-, och Blooms reviderade taxonomier med E på nivån Tillämpa.
Vilka som examineras på vilket sätt framgår av listan med lärandemål. Bedömningen sker utifrån SOLO-, och Blooms reviderade taxonomier med E på nivån Tillämpa.
Tydligare koppling mellan föreläsningar och laborationer. SEMA-delen har kompletterats med mer statistik och beräkningar.
2023-10-30
Svenska