Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ML1610 Arbetsorganisation, verksamhetsstyrning och ledarskap 7,5 hp

Kurs-PM VT 2022-60091

Version 1 – 2022-01-13 11:17:05

Kursomgång

TIIPS (Startdatum 2022-01-18, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kurs-PM VT 2022

Presentation av kursen

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2019

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursens ökar studentens kunskaper om det industriella företagets arbetsorganisation och samspelet mellan dess olika funktioner såsom produktion, underhåll, utveckling, marknad, inköp, mm., med ett speciellt fokus på ledarskap.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • beskriva industrisystemets och arbetsorganisationens framväxt och principer
  • beskriva och tillämpa arbetsorganisatoriska principer och metoder för samspel mellan olika funktioner
  • förklara och skilja managementkoncept, som t ex: TQM, lean production och outsourcing
  • förklara principer och modeller för införandet av förändring av arbetsorganisationer
  • förklara olika typer av arbetsgrupper, ”roller i team”, gruppens utvecklingsprocess
  • definiera, beskriva och illustrera olika typer av ledarskapsstilar och modeller
  • förklara sitt eget och andras beteende i gruppdynamiska processer, som ledare och som ledd
  • tillämpa arbetsorganisatoriska verktyg

Läraktiviteter

Kursen börjar med en föreläsningsserie som behandlar områdena verksamhetsstyrning, arbetsorganisation, ledarskap och gruppdynamik. Innehållet i föreläsningarna och den kopplade kurslitteraturen examineras i huvudsak via tentamen. Studenterna kan inte räkna med att deltagande på föreläsningarna räcker för att klara tentamen. Självstudier av kurslitteraturen kommer krävas. I föreläsningarna tas huvudbegreppen inom respektive område upp och förklaras.

Moment två är en seminarieserie där vi går igenom vad olika modeller kopplade till organisatorisk och social arbetsmiljö får för praktiska konsekvenser i fabrikens produktion. Momentet examineras med en redovisning.

Det tredje momentet är en övning kopplad till fysisk arbetsmiljö. Även den genomförs i trampbilsfabriken. Momentet examineras genom att studenterna genomför en eller flera riskanalyser i mindre grupper.

Detaljplanering

Läraktivitet Innehåll Förberedelse

Föreläsningar

   

Föreläsning 1 Verksamhetsstyrning

(För datum och tider se schemat, länk nedan)

  • Business Model Canvas
  • Styrsystem
  • Ekonomi (ML1608)
  • Kvalitet
  • ISO etc
  • Produktion
  • Lean
  • Outsourcing
 

Föreläsning 2 Arbetsorganisation

Olika organisationsformers för-, och nackdelar  
Föreläsning 3 Ledarskap
  • Vad är ledarskap?
  • När behövs ledarskap?
  • Vem utövar ledarskap?
  • Vem behöver ledarskap?
 
Föreläsning 4 Arbeta i grupp

Gruppens utveckling, arbete och villkor

 

Seminarier/Organisatorisk & Social arbetsmiljö

   

Seminarium FM Grupp A

Hemuppgifter till nästa tillfälle

  • Hierarkispelet
  • AFS 2015:4
Seminarium EM Grupp B

Hemuppgift till nästa tillfälle

  • Hierarkispelet
  • AFS 2015:4
Handledning Grupp A

Feedback och förslag på förbättringar

 

Handledning Grupp B

Feedback och förslag på förbättringar

 

Redovisning Grupp A P/F

   

Redovisning Grupp B P/F

   

Övningar i Trampbilsfabriken/fysisk arbetsmiljö

   

1 inför trampbilsfabriken 

föreläsning om fysisk arbetsmiljö  

2 Workshop

mappa funktioner i fabriken till områdena i arbetsmiljöreglerna  
3 FM Övning A genomför riskanalys och skapa åtgärdsplan  
3 EM Övning B genomför riskanalys och skapa åtgärdsplan  


Schema VT-2021-TIIPS-4

Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

Kursen startar med en föreläsningsseride. Föreläsningarnas innehåll beskrivs ovan. Studenten uppmanas att bläddra igenom kurslitteraturen och leta rätt på de begrepp som finns i sammanställningen och göra sig bekant med deras betydelse.

Kurslitteratur

Organisation: Företagsekonomi 100

Ledarskap: Alvesson & Svenningsson ISBN: 9789147094929

Verksamhetsstyrning: SIQs managementmodell (utdelat material)

Gruppdynamik: Tonnquist Bo, Projektledning

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEMA - Seminarieuppgifter, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
  • TENA - Skriftlig tentamen, 4,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVNA - Övningar, 1,5 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Seminarieuppgifter ( SEMA )

Seminarieserie om vad modeller kopplade till organisatorisk och social arbetsmiljö får för praktiska konsekvenser i fabrikens produktion. Momentet examineras med en redovisning.

Skriftlig tentamen ( TENA )

Tentamens innehåll utgår från en föreläsningsserie om verksamhetsstyrning, arbetsorganisation, ledarskap och gruppdynamik samt kurslitteraturen.

Övningar ( ÖVNA )

Övning kopplad till fysisk arbetsmiljö som genomförs i trampbilsfabriken eller annan lokal på campus Södertälje. Momentet examineras genom att studenterna genomför en eller flera riskanalyser i mindre grupper.

Övriga krav för slutbetyg

Närvaro vid specificerade obligatoriska kurstillfällen (eller genomförd kompensationsuppgift till dessa) är krav för slutlig betygsättning.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Examinationsmomentet TENA bedöms VARJE FRÅGA enligt följande:

A

Reflekterar över ämnesområdet som helhet och kan både teoretisera och generalisera företeelser inom området. Kan dra slutsatser av händelser i andra sammanhang än det uttalade i uppgiften och tillämpa teorier och modeller på företeelser i andra sammanhang. Kan reflektera över ur olika processer kan leda till olika resultat och analysera vilken av processerna som förmodligen skulle ge det bästa resultatet. Ger en bild av att inte bara förstå ämnet utan även kunna tillämpa kunskaperna på ett mer generellt sätt.

B

Mer än C men inte A

C

Presenterar fler och mer utvecklade argument på ett sätt som visar förståelse för frågan. Gör kopplingar till andra områden och ställer dem i relation till varandra. Förklarar processer på ett genomtänkt sätt som visar förståelse för orsak och verkan. Ger en bild av att arbeta utifrån förståelse för ämnet.

D

Mer än E men inte C

E

Presenterar få uppenbara argument på ett ytligt sätt utan djupare förklaring eller relevanta kopplingar till andra områden. Förklarar enklare processer utan något resonemang om orsak och verkan. Ger en bild av att snarare arbeta utifrån att minnas innehållet än att förstå det.

Resultatrapportering

Resultat på examinationsmomenten redovisas i Canvas vartefter de bedöms.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ändringar inför denna kursomgång

Kursens upplägg från föregående år bedömdes fungera bra. Om pandemiläget tillåter kommer vi försöka komplettera eller ersätta aktiveter fysiskt på plats i Södertälje med motsvarande aktiviteter i andra lokaler som inte är så moderna och därför har fler potensiella arbetsmiljörisker att identifiera för studenterna i övningarna.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2022-01-18

Kursomgång

  • TIIPS VT 2022-60091

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kontakter