Kursinnehåll
Kursen behandlar:
- Roller och ansvar inom projektledning
- Metoder, tekniker, verktyg, processer och modeller som är användbara inom området projektledning
- Teoretisk och praktisk projektledning
Kurs-PM HT 2022-50164
Version 3 – 2022-08-19 11:31:22
TIIPS (Startdatum 2022-08-29, Svenska)
Svenska
ITM/Hållbar produktionsutveckling
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2022
Kursen behandlar:
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. identifiera de olika roller och ansvarsområden som är nödvändiga för effektiv projektledning
2. förklara metoder, tekniker, verktyg och processer som är användbara inom området projektledning för effektiv ledning och styrning av projekt inom industrin
3. skapa en projektmodell/projektprocess samt kunna tillämpa den på ett verkligt och tidsbegränsat projekt inom industriell teknik och produktionsunderhåll
4. identifiera sin egen roll och påverkan som projektledare och avgöra det egna behovet av utveckling inom området projektledning
5. redogöra muntligt och skriftligt för aspekter inom projektledning
För högre betyg ska studenten även kunna:
6. visa kompetens för punkterna ovan på ett djupare plan, samt därutöver
7. agera i flera av de olika roller och ansvarsområden som är nödvändiga för effektiv projektledning
8. implementera metoder, tekniker, verktyg och processer som är användbara inom området projektledning för effektiv ledning och styrning av projekt inom industrin
9. utvärdera en industriellt anknuten projektmodell/projektprocess
ML1616 genomförs som hybrid mellan distansundervisning, med hjälp av teknologier för möten och samverkan, och på plats-undervisning i sal.
Föreläsningar kommer finnas tillgängliga i form av filmer. Tillsammans med kurslitteratur och anvisat material utgör filmerna det teoretiska innehållet i kursen.
På de tillfällen i schemat som heter Föreläsning genomförs övningsuppgifter i grupp kopplat till den moment som är aktuella för nästa kontrollskrivning (KON1, 2, 3 och 4). I dessa möten sker fördjupning, reflektion och formativ återkoppling.
Logiken för detta kursmoment är: titta på filmen, läs i kurslitteraturen, gå på övningen, gör kontrollskrivningen.
I projektdelen av kursen (INL1) är upplägget att mindre grupper av studenter ska lösa ett antal projektkopplade frågeställningar baserat på ett case. Case beskriver en situation där ni är projektledare för första gången och ska lägga upp och genomföra ett projekt på ett bra sätt. Varje fredag i den delen av kursen får projektgrupperna nya uppgifter som ska redovisas kommande fredag och godkännas. Då får grupperna feedback på sitt arbete under veckan. Någon gång tidigt i veckan kommer det finnas möjlighet att få handledning i Zoom för grupperna. Dessa tider bokas via kalendern i Canvas.
Arbetet i kursen följer upplägget av kurslitteraturen som är Bo Tonnquists bok Projektledning. Föreläsningarna i kursen ligger i samma ordning som bokens kapitel. I föreläsningsfilmerna kommer vi gå igenom de olika faserna i ett projekts genomförande men det kommer inte att räcka med att titta på föreläsningarna för att klara kontrollskrivningar eller tentamen. De är mer fördjupningar och förklaringar av centrala begrepp och företeelser inom projektledning. Ni behöver läsa kursboken och delta på övningstillfällena eftersom alla detaljer inte tas upp i filmerna.
Upplägget av hela arbetet med INL1 (caset) är skapat för att studenterna ska få träna på det tillämpade projektarbete som kommer i ML1614 i P2. Där kommer grupper av studenter att få arbeta med problem som industrin själva inte har löst ännu. Detta arbeta ska genomföras som ett projekt enligt den modell vi tränar i denna kurs.
Läraktivitet | Innehåll | Förberedelse |
---|---|---|
Föreläsningsserien |
|
Läs respektive avsnitt i kurslitteraturen och titta på den eller de filmer som är kopplade till rubrikerna. När vi träffas kommer ni delas in i grupper och lösa uppgifter tillsammans som vi sedan disktuerar i grupp. Det kommer genomföras 4 kontrollskrivningar under första halvan av kursen. Tider för dessa finns i schemat. Den första kommer tidigt så det är viktigt att börja läsa kurslitteraturendirekt. |
Aktiviteter kopplat till arbetet med caset |
|
För detaljer om tider och datum se Schemat via länken nedan och Canvas
Projektledning
Författare: Bo Tonnquist
ISBN: 9789152354988 (7:e upplagan) eller ISBN 9789152360804 (8:e upplagan)
Kursen ges som en mix av undervisning på plats i Södertälje och online. Studenterna behöver en dator att arbeta med för att komma åt innehållet på ett bra sätt. Även om många program tillåter access via mobiltelefon så ger det sällan den överblick som krävs för att kunna arbeta med innehållet på ett bra sätt.
Alla studenter behöver skaffa tillgång till Trello som är ett gratis program för planeringstavlor. Programmet finns på https://trello.com/ eller via Appstore/Play
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
TENA är ett valfritt examinationsmoment för att uppnå högre betyg än E på kursen.
Närvaro vid specificerade obligatoriska kurstillfällen (eller genomförd kompensationsuppgift till dessa) är krav för slutlig betygsättning.
All bedömning av inlämningar och övriga examinationstillfällen görs som en kombination av Blooms reviderade taxonomi och SOLO-taxonomin. Det betyder att det är studenternas förmåga att tillämpa innehållet i lärandemålen som bedöms. För E krävs att studenten uppnår nivån Multistrukturell i SOLO. Dvs studenten:
Examinationen av INL1 (caset) sker dels med hjälp av en skriftlig rapport som gruppen ska producera, dels en muntlig presentation samt en individuell inlämning. Den muntliga presentationen ska spelas in i förväg och delas i Canvas. Vid själva presentationstillfället spelar vi upp filmen för övriga grupper som sedan får ställa frågor och komma med förbättringsförslag. Ni kommer att få opponera på varandras rapporter som en del av examinationen. Oppositionen bedöms med P/F.
För att studenten ska få tillgodoräkna sig gruppens betyg på INL1 måste studenten få Pass på den individuella inlämningen (INL1.4)
Examination av KON1-4 sker i sal som quizar i Canvas utan hjälpmedel.
Examination för högre betyg A-D (TEN1) sker genom en kombination av skriftlig och muntlig examination. Student som vill pröva för högre betyg väljer ett av lärandemålen LM 6 eller 8 och gör ett fördjupat arbete i form av studier av relevant litteratur och publicerade artiklar i ämnet. Arbetet sammanfattas i en rapport och presenteras för examinator vi en individuell muntlig examination. Arbetet ska visa upp läget i forskningsfronten och innehållet ett resonemang om hur det studenten kommit fram till förhåller sig till innehållet i kursen. Bedömningen baseras på SOLO-taxonomins nivåer Relationell och Utvidgad abstrakt med skalan A till D.
Om-KON kommer se löpande under kursen. Datum och form för detta kommer läggas in i schemat så fort dagar är bestämda.
Alla resultat utom TEN1 meddelas via bedömningar av momentet i Canvas. TEN1 meddelas direkt till studenten vid den muntliga examinationen.
Inför kursomgången HT22 har en omfattande ändring av examinationsformerna genomförts. Tidigare hade kursen två examinerande moment INL1 och TEN1. Både bedömes A-F. I årets kursomgång kommer bedömningen i stället vara uppdelad som beskrivs under rubriken Examination ovan så att kursen examineras löpande. Ingen avslutande tentamen ingår annat än den för Högre betyg. Lärandemål som examineras för hägre betyg finns redovisat i kursplanen. Dessa examineras genom en särskild inlämning.
Kursen ingår även i ett pilotarbete för att utreda möjligheten att ta bort examinationsveckorna. Därför sker undervisning under alla kursens 10 veckor.
I studenternas återkoppling efter förra kursomgången HT21 framkom det att caset blev tillgängligt för sent och det ledde till stress och utmaningar i planeringen. I den kursen var teoridelen inför tentamen och tillämpningsdelen tydligt uppdelad så att den ena kom först och den andra sedan. I år kommer i stället de både momenten att vara överlappande så att caset introduceras tidigare och kontrollskrivningarna ligger parallellt med arbetet med caset och följer det förväntade arbetsflödet med caset och dess inlämningar.
Under kursen sker kommunikation främst via de schmealagda tillfällena samt via den diskussionsgrupp som finns för Frågor och Svar.
Kursansvarig och lärar kan även kontaktas via epost men detta endast för frågor som är direkt kopplade till studenten som person. Frågor om kursens innehåll och genomförande ställs i diskussionsgruppen ovan så att alla studenter ser svaren.
Syftet med detta är att träna en annan kommunikationsform än epost och chatt. Genom diskussionsgruppen kan alla i kursen följa frågor och bidra med svar på ett kolelgialt sätt.
2022-08-29
Svenska
Under kursen sker kommunikation främst via de schmealagda tillfällena samt via den diskussionsgrupp som finns för Frågor och Svar.
Kursansvarig och lärar kan även kontaktas via epost men detta endast för frågor som är direkt kopplade till studenten som person. Frågor om kursens innehåll och genomförande ställs i diskussionsgruppen ovan så att alla studenter ser svaren.
Syftet med detta är att träna en annan kommunikationsform än epost och chatt. Genom diskussionsgruppen kan alla i kursen följa frågor och bidra med svar på ett kolelgialt sätt.