Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2023
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Studenten skall kunna
Härleda Navier-Stokes ekvationer och förklara innebörden av dess termer, inklusive spännings- och deformationshastighetstensorerna.
Beräkna strömningsfältet för ett antal s.k. exakta lösningar.
Kunna använda sig av strömfunktion och Bernoulli’s ekvation.
Kunna redogöra för och härleda gränsskiktsapproximationen av Navier-Stokes ekvationer, samt att kunna redogöra för likformighetslösningar till dessa.
Kunna beskriva fenomenet avlösning.
Kunna föreslå mätmetoder för att mäta hastigheten i ett strömmande medium.
Lärandemål
Studenten ska kunna formulera matematiska modeller av strömningsmekaniska fenomen, och göra relevanta approximationer av dessa.
Studenten ska för enkla fall kunna tillämpa de framtagna modellerna och kunna tolka resultatet.
Studenten ska tillägna sig en viss färdighet i att utföra strömningsmekaniska experiment.
Läraktiviteter
Föreläsningar (8x2h)
Jag kommer gå igenom all teori på föreläsningarna. Inför varje föreläsning, kommer ni förbereda er genom att läsa igenom ett antal sidor (ca 10-15) i kurskompendiet. Notera att kurskompendiet är endast ett komplement till föreläsningarna.
Övning (4x2h)
Tre övningar de första 3 veckor på uppgifter som kan komma på tentamen kommer att lösas. En fjärde övning inför tentamen.
Laboration (1x3h)
Denna kommer att utföras i grupper med fyra eller fem studenter. Ni kommer att bli godkända på laborationen så fort ni har gjort den och behöver alltså inte skriva rapport. Gruppindelning görs över Canvas. Labb-pek kommer att läggas upp på Canvas.
Projekt (4x1h seminarier + redovisning)
Ni kommer att få dela in er i grupper med fyra eller sex studenter i varje grupp. Varje grupp kommer att få välja ett av fyra problem att arbeta med. Ni ska först lösa problemet, sedan ska ni hitta på en möjlig tillämpning och slutligen redovisa vad ni har kommit fram till. Redovisningen sker genom att ni gör en poster. Gruppindelning kommer ni att själva göra via Canvas. Det ska bli möjligt under den andra veckan. För att bli godkänd på projektet ska du närvara på alla 4 seminarier och din grupp ska bli godkänd på redovisningen. Ni kommer behöva lämna in en rapport med hur fördelningen av arbete skett under projektet mellan gruppens medlemmar. Några grupper kommer få möjlighet att samarbeta med studenter som läser motsvarande kurs på Tokyo universitet. Mer information hittar ni i projektbeskrivningen som finns att ladda ner på Canvas.
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
Fördelaktig är Differentialekvationer SF1683, Vektoranalys SI1146 och Fysikens matematisk metoder, SI1200.
Kurslitteratur
Föreläsningskompendium finns att ladda ner på KTH Canvas.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kontrollskrivningen kommer består i år endast av en teoridel. På Canvas hittar ni ett dokument ”Instuderingsfrågor till Kontrollskrivningen”. Teoridelen kommer att baseras på dessa instuderingsfrågor.
Tillåtna hjälpmedel är kursens formelsamling och en miniräknare. Det är inte tillåtet att anteckna eller markera i formelsamlingen.
Övriga krav för slutbetyg
Krav för slutbetyg A-F
(LAB1; 0,5 hp), fullgjord laboration med godkänd avrapportering.
(PR01; 1,5 hp), fullgjord projektredovisning i form av posterpresentation.
Krav för slutbetyg A-B (ej obligatoriskt moment)|
(TEN2; 2,0 hp) Kan ge betyg A-F. Tentamensmoment som examinerar färdigheter i teori, problemlösning och tillämpning av matematiska metoder.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.