Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

UMK704 Verksamhetsförlagd utbildning III med ämnesdidaktik 15.0 hp

Kurs-PM VT 2022-60421

Version 2 – 2021-10-28 13:25:26

Kursomgång

VT 2022-1 (Startdatum 2022-01-18, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

Stockholms universitet

Kurs-PM VT 2022

Presentation av kursen

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Ingen information tillagd

Lärandemål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna

Del 1 samt Del 3 eller Del 4:

- redogöra för, diskutera och problematisera olika sätt att planera och organisera undervisning i respektive

ämne,

- diskutera tillämpningen av olika bedömningsformer för att utvärdera elevers kunskaper inom matematik och

teknik eller de naturvetenskapliga ämnena utifrån aktuell forskning och beprövad erfarenhet.

Del 2:

- i kommunikation med elever anpassa sitt lyssnande, talande och skrivande till olika elevers förutsättningar,

samt utvärdera dessa förmågor,

- i samråd med handledare orientera sig om hur man med ett för sammanhanget adekvat och funktionellt

språkbruk skriftligt eller muntligt kommunicerar med vårdnadshavare i grupp eller enskilt om elevers lärande

Sidan 2/4

och utveckling,

-självständigt och i olika situationer bemöta elever på ett inkännande och respektfullt sätt i enlighet med

skolans värdegrund samt kritiskt granska och analysera egna värderingar och attityder som kan ha betydelse

för bemötandet av elever och relatera dessa till skolans värdegrund,

- skriva och motivera en längre ämnesplanering med tydliga mål som är relaterade till ämnesdidaktiska teorier

och relevanta nationella styrdokument, i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,

samt genomföra och tillsammans med andra utvärdera moment i planeringen mot målen,

-självständigt och ansvarsfullt leda och utveckla undervisning utifrån adekvata ämneskunskaper,

ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper

-självständigt, och med hjälp av kunskaper om betyg och bedömning, dokumentera, analysera och bedöma

elevers lärande, samt konstruktivt kommunicera bedömningen till eleverna,

-självständigt och utifrån ämnesdidaktiska kunskaper använda digitala verktyg och medier i den pedagogiska

verksamheten,

-använda beprövade strategier för att förebygga och motverka diskriminering eller annan kränkande

behandling av elever, samt främja jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv enligt skolans värdegrund,

-utifrån gjorda erfarenheter och kursens förväntade studieresultat beskriva, bedöma och ge exempel på egna

styrkor och utvecklingsområden inför sitt kommande pedagogiska arbete.

Detaljplanering

Läraktivitet Innehåll Förberedelse
7/12 kl 9 - 10 informationsträff inför VFU via zoom  VFUmål och upplägg i VFU  
18/1 kursstart på MND heldag 9 - 16 didaktikdelarna börjar  kontakta din VFUskola och handledare så snart du har fått information om din placering. Läs litteratur inför starten av didaktiken, se läsanvisningar i modulerna på Canvas

19/1 VFU på skolor börjar 

 

Från 2022-01-19

till 2022 - 02- 25

planera, undervisa och auskultera 
v 9 läsdagar och två dagars seminarium i didaktikdelarna    
7/3 VFU på skolor fortsätter

från 2022 – 03 -07

till 2022 – 03  - 16

 

17/3 kl 9 - 12

avslutning av didaktikdelar

   

18/3 kl 9 - 12

avslutning av didaktikdelarna och muntlig redovisning av VFU

   

20/3  

sista dag för inlkämning av skrivuppgifter i didaktikdelarna  

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

Betygsskala

VG, G, U

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    Övriga krav för slutbetyg

    a. Kursen examineras på följande vis: Kunskapskontroll för del 1, 3 och 4 sker genom skriftliga

    redovisningar.

    Kunskapskontroll för del 2 sker genom

    1. VFU-handledarens skriftliga omdöme av studentens prestation.

    2. studentens dokumentation av VFU.

    3. muntlig examination under seminarium.

    Vid försenad inlämning av hemexaminationsuppgift kommer den att bedömas först vid nästa

    examinationstillfälle, dock ska examinator beakta särskilda skäl.

    b. Betygssättning av kursen sker enligt tregradig betygsskala: väl godkänd (VG), godkänd (G) eller

    underkänd (U).

    Betygssättning av samtliga delar sker enligt tregradig betygsskala: väl godkänd (VG), godkänd (G) eller

    underkänd (U).

    Kursens slutbetyg sätts genom en sammanvägning av betygen på kursens delar, där de olika delarnas betyg

    viktas i förhållande till deras omfattning.

    c. Kursens betygskriterier delas ut vid kursstart

    Kursens slutbetyg sätts genom en sammanvägning av betygen på kursens delar, där de olika delarnas betyg

    Sidan 3/4

    viktas i förhållande till deras omfattning.

    d. För godkänt krävs lägst betygsgraden G samt deltagande i all obligatorisk undervisning.

    e. Del 1, 3 och 4:

    Studerande som underkänts i ordinarie prov har rätt att genomgå ytterligare prov så länge kursen ges. Antalet

    provtillfällen är inte begränsat. Med prov jämställs också andra obligatoriska kursdelar. Studerande som

    godkänts på prov får inte genomgå förnyat prov för högre betyg. En student, som utan godkänt resultat har

    genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte

    särskilda skäl talar mot det. Framställan härom ska göras till institutionsstyrelsen.

    Del 2:

    En student kan i undantagsfall i förtid tvingas avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen om

    I. Det finns påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet eller synnerligen olämpligt

    uppträdande kan komma att skada annan person eller egendom.

    II. Studenten väsentligen bryter mot ingångna avtal eller gällande regelverk som berör den

    verksamhetsförlagda utbildningen.

    I undantagsfall kan även student i samråd med institutionen i förtid avbryta verksamhetsförlagd utbildning,

    om institutionen anser att förutsättningarna under I eller II är uppfyllda.

    Studenten ska vid dessa fall underkännas på kursen och informeras om underkännandet i ett samtal. Orsaken

    till att den verksamhetsförlagda utbildningen avbrutits ska protokollföras. Studenten ska även informeras om

    möjligheten att kontakta Stockholms universitet studentkår för att få stöd av kårens studentombud. Riktlinjer

    för disciplinärenden vid Stockholms universitet återfinns i Regelboken.

    Vid underkännande på den individuella performativa examinationen har studenten rätt att genomföra

    ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt. Om synnerliga skäl föreligger kan studenten

    ansöka hos institutionsstyrelsen om att få genomföra VFU-perioden ytterligare en gång. Studenten kan i

    samband med detta också ansöka om att annan examinator utses för kommande VFU-period.

    För den individuella performativa examinationen erbjuds en VFU-period per termin. För övriga

    examinationsformer ska minst två examinationstillfällen finnas under aktuell termin. Minst ett

    examinationstillfälle ska dessutom erbjudas den termin eller det år som kurstillfälle saknas.

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare Information

    Ingen information tillagd

    Fakta om kursomgång

    Startdatum

    2022-01-18

    Kursomgång

    • VT 2022-60421

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Kursen ges av

    Stockholms universitet

    Kontakter