Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

CB1015 Hållbar utveckling av bioteknik 4.0 hp

Kurs-PM VT 2024-60363

Version 1 – 2024-01-09 09:34:14

Kursomgång

VT 2024-60363 (Startdatum 2024-01-16, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

CBH/Proteinvetenskap

Kurs-PM VT 2024

Presentation av kursen

Kursen syftar till att träna på förmågor som är viktiga för att arbeta i projektform, samt ge en djupare förståelse av projektledning och gruppdynamiska aspekter. Kursen ger grundläggande kunskap om bioteknikens roll och ansvar för hållbar utvecklingen inklusive deras ekonomiska, miljö och sociala aspekter.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2024

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att träna på förmågor som är viktiga för att arbeta i projektform, samt ge en djupare förståelse av projektledning och gruppdynamiska aspekter. Kursen ger grundläggande kunskap om bioteknikens roll och ansvar inom hållbar utveckling, inklusive ekonomiska, miljö och sociala aspekter. Kursen syftar dessutom till att ge en fördjupad förståelse av specifika delar av bioteknik ur ett bioteknikföretags perspektiv. Flera företag kommer att vara involverade som intressenter under kursen. Projekten är tvärvetenskapliga mot områden som är närliggande till bioteknik. 

Kursen innehåller:

  • Introduktion till hållbar utveckling och bioteknologins roll
  • Introduktion och tillämpning av projektledning
  • Projektarbete i bioteknik med fokus på hållbar utveckling
  • Planering av projektet och olika arbetsuppgifter
  • Litteratursökning och referenshantering
  • Egen reflektion över gruppdynamik och arbetsprocessen
  • Rapportskrivande
  • Peer Review utvärdering av annan grupps projektrapport
  • Muntlig presentation

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Planera och genomföra ett projekt inom hållbar utveckling i grupp, inom given tidsram genom tillämpning av lämplig typ av projektledning.
  • Kombinera olika discipliner inom projektet och relatera lösningarna till en hållbar utveckling samt samhällets behov.
  • Identifiera relevant information, granska den kritiskt utifrån dess vetenskapliga grund och använda informationen för att kreativt lösa problem. Särskilt fokus är på hållbara lösningar i de tre dimensionerna (miljömässigt, ekonomiskt och socialt). JML-mätning (Jämställdhet, mångfald och likabehandling) att implementera inom projekten.
  • Visa god förmåga att presentera kunskap, arbetsprocessen, resultat och slutsatser skriftligt och muntligt; och att kritiskt granska andra projekt.

Utvärdering och förhållningssätt genom att:

  • Utvärdera gruppens arbetsprocesser, den egna arbetsinsatsen, verktyg för projektledning, samt förmåga att stimulera den egna och gruppens prestation.

Läraktiviteter

Projekt

I projektet kommer grupper av 6-8 studenter försöka lösa ett industri-relaterat bioteknologisk problem inom hållbar utveckling. Varje grupp kommer att kopplas till ett företag och en kontaktperson, som föreslår projekt och frågeställningar. Företaget agerar som intressent för projektgruppen, vilket betyder att företaget erbjuder vägledning under projektets genomförande.

Studentgruppen ska upprätta kontakten med företaget för att boka ett första möte. Under första mötet med företags kontaktperson, studenterna ska få en allmän överblick över företagets vision och uppdrag, affärsmodell och produktportfölj (om relevant) och hållbarhetsperspektivet för företaget. Grupperna ska kunna kommunicera med kontaktpersonen kontinuerligt under projektets genomförande. Grupperna ska diskutera med kontaktperson hur denna kommunikation kommer att ske.

Varje projekt kommer att utföras av grupper med hjälp av AGILE projekthantering. En serie av tre föreläsningar (se schema) erbjuder den teoretiska bakgrunden till begreppet hållbar utveckling (HU), hur bioteknologi kan bidra till hållbar utveckling, och Agile projekthantering.

Coachning till varje grupp kommer att erbjudas under projektgenomförande. Minst ett pass per månad med din rådgivande coach Magdalena/Antonio.

OBS! Deltagande i föreläsningar, presentationer och coachningen är obligatoriska moment. Den schemalgda tiden för projektarbete är inte obligatorisk, men ger avsatt tid och orientering till projektarbetet.

Individuell projektdagbok/Loggbok

Arbetet i projektet skall dokumenteras med avseende på planering, pågående och utförda uppgifter samt reflektioner om projektet och projektarbetet i en Individuell Loggbok. Loggboken är ett individuellt dokument för att dokumentera allt arbete i kursen. Loggboken ska användas som grundläggande verktyg för att skriva egna reflektioner i sista moment av projektet. Loggboken bör ingå som en Bilaga i Egna Reflektioner.

Projektplaneringsdokument

Projektplaneringsdokument ska innehålla etapper och arbetspaket, tillsammans med en uppskattning av tidsåtgång för varje moment. Arbetad tid ska också dokumenteras. Ett första utkast av projektplaneringsdokument ska lämnas in den februari. Planeringsdokument uppdateras kontinuerligt. Varje grupp ska lämna in den uppdaterade versionen i slutet av varje månad (i Canvas).

Halvtidsrapport/presentation

Bakgrund till företaget, frågeställning, tidiga resultat och plan för fortsatt arbete ska presenteras som en ½ - 1 A4 sidas rapport och en 10 minuters presentation vid halvtidspresentationstillfället. Halvtidspresentationen sker den 20/3.

Skriftlig slutrapport

Rapporten bör följa normerna för rapporter inom bioteknik. Rapporten ska innehålla: försättsblad, sammanfattning, introduktion, bakgrund (till frågeställningen och företaget), resultat, diskussion, utblick, tackord, referenser. Därutöver tabeller, grafer och bilder inom dessa sektioner och ev. appendix med rådata eller datorprogramkod. Reproducerade figurer måste åtföljas av källhänvisning. Riktlinjen för rapportlängd är 4000-5000 ord. Rapporten kan skrivas på engelska eller svenska. 

Muntlig presentation

Alla studenter i gruppen ska framföra del av muntlig presentation, antingen vid halvtidspresentationen eller slutpresentationen. De slutliga muntliga presentationerna sker 15/5 och 17/5.

Rapportgranskning

Varje studentgrupp måste kritiskt granska en annan grupps rapport och lämna feedback skriftligen enligt schema. Instruktioner på hur feedback ska ges postas på CANVAS.

Egna reflektioner

Varje student måste skriftlig reflektera över projektarbete i gruppen i en max 2 A4 uppsats. Uppsatsen är en individuells examinationsmoment där varje student ska (i) sammanfatta deras egna bidrag till projekt, (ii) kritiskt utvärdera hur arbetet i gruppen har utförts inom de olika momenten (informationssökning, planering, diskussioner över projektlösningar, rapportering) och (iii) konstruktivt reflektera över grupparbete ifrån gruppdynamiken (ledningen, problemhantering, kommunikation, arbets- och tidshanteringen, osv.). I egna reflektioner skall studenterna reflektera och referera till Agile projekthantering och vad har man lärt sig på föreläsningar. Egna reflektioner ska baseras på informationen som studenterna har skrivit kontinuerligt i deras individuella projektdagbok, Individuell loggbok ska läggas som bilaga till Egna Reflektioner uppsats.

Examination

  • Halvtidspresentation/rapport
  • Slutrapport
  • Muntlig presentation
  • Feedback på annan grupps rapport (peer review)
  • Egna reflektioner baserade på Individuell projektdagbok

Språk

Projektets halv- och slutrapport skall skrivas och presenteras muntligt på engelska. Individuell projektdagbok/loggbok, egna reflektioner och rapportgranskning skall skrivas på svenska eller engelska.

Detaljplanering

Obligatoriska undervisningstillfällen

Obligatoriska moment i kursen är deltagande tre föreläsningar, coaching sessioner, halvtidspresentation och slutpresentation. De schemalagda tiderna för projektarbete är bara förslag och är inte obligatoriska moment.

17/1 Föreläsning 1. Kurs intro. Bioteknik till hållbar utveckling (Magdalena Malm). 

6/2 Föreläsning 2. Kursmoment, projektplanering och introduktion till agil projektarbete (Magdalena Malm).

20/2 Föreläsning 3. Föreläsning om Agile projektledning (Johann Packendorff). 

20/3 Halvtidspresentation

15/5 Projekt slutpresentation. Dag 1

17/5 Projekt slutpresentation. Dag 2

Datum för inlämningar

23/2 Första utkast planeringsdokumentet

17/3 Halvtidsrapport

31/3 Uppdatering planeringsdokument

30/4 Uppdatering planeringsdokument

6/5 Första utkast slutrapport

12/5 Feedback på annan grupps rapport

26/5 Inlämning slutrapport

26/5 Slutlgiltigt planeringsdokument

2/6 Individuell reflektion + loggbok

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, Betygsskala: P, F
  • UPP1 - Egna reflektioner, 1,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

Obligatoriskt innehåll saknas

Kursomgång

  • VT 2024-60363

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

CBH/Proteinvetenskap

Kontakter