Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

EH1010 Elektroprojekt 7,5 hp

Kurs-PM VT 2024-60588

Version 3 – 2024-03-25 09:21:38

Kursomgång

CELTE (Startdatum 2024-01-16, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

EECS/Datavetenskap

Kurs-PM VT 2024

Presentation av kursen

Utveckling av nya tekniska system är i dag en process som förutom teknisk kunskap fordrar ett strukturerat tillvägagångssätt innefattande planering, genomförande och redovisning av uppgiften. För att kunna arbeta i projekt på ett framgångsrikt sätt krävs därför att man:

  • kan bryta ner en uppgift i överskådliga problemformuleringar
  • kan planera och styra arbetet mot uppställda problemformuleringar
  • kan arbeta i grupp
  • kan förmedla sina kunskaper skriftligt och muntligt till sin omgivning.

För att ge en inblick i hur elektrotekniska projektuppgifter kan genomföras, kombineras genomförandet av en praktisk teknisk uppgift med teoretiska studier i projekthantering. I de teoretiska avsnitten behandlas grundläggande projekthantering såsom planering, dokumentering och uppföljning av projekt.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2023

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av att en ingenjörsmässig uppgift ska planeras, genomföras och redovisas som ett projekt. Uppgiften speglar någon av de verksamheter som drivs inom elektroteknikområdet på KTH.

Kursen fokuserar på att ge en förståelse för problemställningar förknippade med ingenjörsmässigt projektarbete.

Den teoretiska genomgången omfattar följande moment: Projektet som arbetsform. Genomgång och exempel på projektmodeller. Ett projekts olika faser. Rutiner för projektstyrning. Dokument och handlingar i ett projekt, t.ex. projektplan, statusrapport, teknisk rapport och slutrapport. Introduktion till jämlikhet och likabehandling, etik samt hållbarhet.

Den praktiska delen omfattar planering, genomförande och redovisning av en teknisk uppgift. Uppgifterna ges av de olika institutioner som undervisar på elektroteknikprogrammet CELTE och genomförs i grupper om 4-5 studenter.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenterna kunna

  • förklara och använda principerna i projektarbete
  • utforma de grundläggande dokument som krävs för att planera, följa upp och avsluta/redovisa ett projekt
  • förklara en för elektrotekniken intressant tillämpning
  • beskriva de grundläggande förutsättningarna för ett ingenjörsmässigt utvecklingsarbete och självständigt kunna genomföra ett sådant arbete
  • presentera teknisk information såväl skriftligt som muntligt
  • reflektera över jämlikhet och likabehandling, etik samt hållbarhet i förhållande till ett produktutvecklingsprojekt

i syfte att

  • kunna utnyttja sina kunskaper i projektarbete i olika sammanhang under utbildningen.

Läraktiviteter

Den här projektkursen är uppbyggd för att efterlikna ett industriellt utvecklingsprojekt och innehåller flera olika delmoment. Samtliga delar genomförs i grupper om 5 studenter. För att kursen skall bli godkänd krävs att alla kursmoment är godkända.

Robotbygge

Projektgruppen ska identifiera och undersöka ett vardagsproblem och därefter bygga en robot som adresserar detta problem. Robotbygget genomförs på egen hand eller i studentverkstan. Tekniska handledare kommer finnas till hands för stöd med robotbygget. Regelbunden avstämning med lärarlaget skall ske.

Projektledning och kommunikation

I ett industriellt utvecklingsprojekt är projektledning och kommunikation en viktig del av arbetet. Den här delen av kursen syftar till att ge överblick och grundläggande kunskaper inom olika kommunikationsformer som är vanligt förekommande i projekt, samt lära ut grunderna i projektstyrning. Den här delen av kursen syftar också till att ge verktyg för att klara kursen, som sammanlagt innehåller många olika delmoment (se nedan).

 

Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

Anmälan av projektgrupp

Anmälan av projektgrupp görs själv på kursens Canvas sida (gå till ”People”/"Personer" i vänsterkanten, välj därefter ”Groups”/"Grupper"). Antalet studenter per projekt skall vara 5. Om 5 studenter går samman kommer vi inte att splittra gruppen. För de som väljer mindre konstellationer än 5 kommer vi att fylla på i gruppen.

Kurslitteratur

Handbok för mindre projekt - Mikael Eriksson & Joakim Lilliesköld, Liber, ISBN 91-47-05270-8

Kursledningen rekommenderar starkt att köpa boken omgående vid kursstart, då den kommer att användas på flera kurser efter denna. Finns att köpa t.ex. på THS Kårbokhandeln.

Föreläsningsanteckningar, videos och annat material laddas upp på Canvas kontinuerligt

 

Utrustning

Ni kommer att få en aurdino att använda som en del av kursen. Samt tillgång till Elab och Studentlabbet efter genomgången utbildning. Där finns den laborativa utrustning ni normalt sätt behöver. Om ni väljer en robot som kräver speciell utrustning - som vi inte har i våra labb ansvarar ni själva det. I de flesta fall kan man förenkla lösningen och använda den utrustning vi tillhandahåller.

Byggmaterial:

  • Arduino mikrodator (tillhandahålls av lärarlaget)
  • Övrigt byggmaterial (köps in av studenterna själva)

 

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projektrapport, 7,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Kursen består av ett flertal olika moment, där varje moment kan ge ett visst antal kurspoäng (ej detsamma som hp). Det totala antalet kurspoäng som du uppnår ger dig ditt betyg (se betygstabellen längre ned). ”K” på ett kursmoment innebär att momentet måste kompletteras innan kurspoäng ges. Ett eller två kurspoäng innebär att momentet är underkänt. Således krävs det att Du har minst tre poäng på varje kursmoment. Alla kursmoment måste vara godkända för att kursen skall vara godkänd. Det är en projektkurs, under kursens gång erbjuds kompletteringsmöjlighet, men om kursen inte är klar i samband med kursavslut finns begränsad möjlighet till komplettering. En halvfärdig kurs kan inte kompletteras utan får läsas om kommande år.

Poänggivande moment i kursen: 

Kursmoment

Beskrivning

Kurspoäng

Närvaro

Aktivt deltagande i presentationer och vid seminarer

[3 kurspoäng]

Prototyp

Redovisning av prototyper

[3 kurspoäng]

Projektplan

Planering av kursens genomförande, projektplan

[3, 4 eller 5 kurspoäng]

Projektuppföljning

Statusrapport och slutrapport

[3, 4 eller 5 kurspoäng]

Teknisk rapport

Skriftlig presentation av uppgiften i en teknisk rapport. Obs! Ej samma som slutrapport

Språk & struktur

[3, 4 eller 5 kurspoäng]

Innehåll

[3, 4 eller 5 kurspoäng]

Kamratgranskning av teknisk rapport

Granskning och feedback av en annan grupps tekniska rapport.

Obs! Individuellt moment

[3, 4 eller 5 kurspoäng]

Video

Videopresentation av projektet

[3, 4 eller 5 kurspoäng]

Muntlig redovisning

Muntlig presentation av projektet

[3, 4 eller 5 kurspoäng]

Robotvisning

Uppvisning av roboten och projektet inför publik

[3, 4 eller 5 kurspoäng]

 

Närvaro

Fullständig närvaro på seminarier/gästföreläsningar ger 3 kurspoäng. Man kan missa en föreläsning utan poängavdrag. Varje missad föreläsning efter det drar av 1 kurspoäng, med max 3 kurspoäng som kan dras av på detta sätt. Med fullständig närvaro avses att man inte kommer sent och är med hela passet. Tänk på att fusk med närvarolistan ses som fusk på tentamen eftersom föreläsningar är ett betygsgrundande moment i kursen.

Prototyp

För 3 kurspoäng krävs en sammanfattning av vilket vardagsproblem gruppen valt att arbeta med, samt pre- sentation av prototyper på minst två olika robotkoncept som adresserar problemet. Funktionalitet och tek- niskt angreppssätt skall framgå av prototypen.

Projektplan

För 3 kurspoäng krävs att projektplanen är korrekt utförd, skriftligt redovisad och inlämnad i tid. För att uppnå 4 kurspoäng skall projektplanen vara så utförligt beskriven att det är utom allt tvivel för en utomstående betraktare hur projektet är planerat, vilka delmål som finns, vilka strategier projektgruppen har för att nå dem etc. 5 kurspoäng är ett överbetyg som i sällsynta fall ges till de projektplaner som har en proaktiv struktur och visar hur potentiella problem ska förebyggas.

Projektuppföljning (status- och slutrapport)

För 3 kurspoäng krävs att statusrapport och slutrapport är korrekt utförda, skriftligt redovisade och inlämnade i tid. För 4 poäng krävs att dessa är så utförligt beskrivna att de förmedlar erfarenheter som kan komma till nytta för ett senare projekt. 5 kurspoäng ges i de fall statusrapport och slutrapport är utförda på ett föredömligt sätt och förutom kravet för 4 kurspoäng innehåller en omfattande analys och reflektion av projektarbetet. Betyget baseras huvudsakligen på slutrapporten, men i det fall slutrapporten väger mellan två betygssteg kom- mer statusrapporten att avgöra.

Teknisk rapport

Den tekniska rapporten bedöms i två avseenden, som poängsätts separat. Den första delen, språk och struk- tur, bedöms på följande sätt: 3 kurspoäng erhålls för en godkänd rapport som är skriven på korrekt svenska, med en förståelig struktur och inlämnad i tid (detta är ett grundkrav på alla rapporter i kursen). För att uppnå 4 kurspoäng skall rapporten följa den struktur som lärs ut i kursen eller den struktur som projekthandleda- ren/uppdragsgivaren förespråkar. Rapporten skall även vara välskriven avseende både språk och innehåll. 5 kurspoäng kan endast uppnås då rapportens struktur är mycket tydlig, samt rapporten är lättläst och har tydliga förklaringar av den teori och den praktik som projektet omfattat.

Den andra delen, innehåll, bedöms på följande sätt: 3 kurspoäng ges om rapporten innehåller det som är nödvändigt för att en utomstående betraktare skall kunna förstå vad projektet handlade om. 4 kurspoäng kan erhållas om rapporten med modeller, bilder och förklarande text på ett tydligt sätt beskriver teorin bakom projektet och den eventuella labbuppställningen/lösningen som projektet kommit fram till. 5 kurspoäng kom- mer att delas ut till de projektgrupper som utöver kraven för 4 poäng med egna reflektioner samt analyser visat på en större förståelse av uppgiften än den som behövs för att bara genomföra projektet.

Kamratgranskning av teknisk rapport

För godkänt med 3 poäng krävs att kamratgranskningen är genomförd i enlighet med instruktionerna. För godkänt med 5 poäng krävs att granskningen är komplett och relevant (att det finns kommentarer om alla tydliga styrkor och svagheter med rapporten) och att feedbacken är hjälpsam (att den är lätt att förstå, till exempel genom att den innehåller både sammanfattande förklaringar och specifika konkreta exempel). God- känt med 4 poäng ges till granskningar som endast delvis uppfyller kraven för 5 poäng (till exempel om delar av feedbacken är tydlig och hjälpsam, samtidigt som granskningen missat vissa viktiga utvecklingspunkter).

Muntlig redovisning

För att erhålla 3 kurspoäng krävs en godkänd muntlig redovisning, detta innebär ett acceptabelt presentat- ionsmaterial och en genomförd muntlig framställning. 4 kurspoäng erhålls om gruppen utöver kraven för 3 kurspoäng genomför en muntlig presentation med genomtänkt struktur och pedagogiskt väl utformat pre- sentationsmaterial (genomtänkt användning av tavlan, PowerPoint, demo, etc.). 5 kurspoäng ges i de fall den muntliga redovisningen genomförts föredömligt på alla sätt (dvs. strukturen, pedagogiken, exempel, framfö- rande).

Video

För att erhålla 3 kurspoäng krävs att gruppen redovisar en storyboard vid det första handledningstillfället, samt lämnar in en video som uppfyller de krav som specificeras i uppgiftsbeskrivningen. Högre betyg ges till filmer som därutöver 1) har ett högt tekniskt genomförande, t ex kvalitén på det filmade/inspelade/fotade materialet och valet av utsnitt/vinklar, 2) har en story med en röd tråd och en tydlig dramaturgi, samt 3) beskriver problemet, lösningen och utförandet på ett sätt som målgruppen kan förstå. För 5 poäng krävs att alla dessa aspekter är genomförda på ett föredömligt sätt.

Robotvisning

3 kurspoäng erhålls om hela gruppen närvarar och presenterar en fungerande robot. Högre betyg ges till grupper som därutöver 1) har utgått från ett relevant vardagsproblem, 2) använt en lämplig teknisk lösning samt 3) interagerar med och väcker intresse hos publiken. För 5 poäng krävs att alla dessa aspekter är genom- förda på ett föredömligt sätt.

Betygstabell 

Kurspoäng

Betyg

30-32

E

33-35

D

36-39

C

40-42

B

43-46

A

 

Observera !

  • En förutsättning för att kunna erhålla ett högre betyg än E i kursen är att alla inlämningsuppgifterna är inlämnade i tid!
  • För sent inlämnade uppgifter kommer att rättas efter omtentaperioden i augusti
  • Inlämningsuppgifter lämnas in i pdf-format via Canvas. Pdf-filer kan skapas med programmet Adobe Acrobat, som tyvärr inte är Det finns dock flera gratistjänster på Internet som kan konvertera från word- till pdf-filer, t.ex. http://www.pdfonline.com/convert_pdf.asp (skickar pdf-fil till mail) http://site4.pdf995.com/download.html (mjukvara man laddar ner) http://www.fastpdf.com/ (skickar pdf-fil till mail)

Om medlemmarna i projektgruppen har olika ambitionsnivå eller olika möjlighet att lägga ner arbete i projektet så går det att fördela om enstaka poäng. En förutsättning för att vi skall tillåta detta är en noggrann planering och diskussion med den som bedömer den aktuella kursdelen, samt en skriftlig överenskommelse inom gruppen. Denna överenskommelse måste ni ha klar med den som skall rätta uppgiften innan ni lämnar in den aktuella uppgiften, i efterhand kan vi inte göra något. Om en person inte deltar i arbetet så skall inte denna persons namn finnas med på inlämningen. Är alla gruppmedlemmars namn med på en inlämning kan kursledningen inte göra något åt detta i efterhand.

Gruppens engagemang i projektet

Det är för projektets genomförande och dess resultat väldigt viktigt att alla gruppmedlemmar engagerar sig i arbetet. Ett bristande engagemang kommer att påverka gruppens resultat och därmed betyget.

Om du därför av något skäl inte kan engagera dig tillräckligt i projektet under den tid som kursen ges är det därför MYCKET VIKTIGT att du meddelar detta till gruppens medlemmar samt examinator i förtid så att vi kanske kan hitta en lösning för din del. Därutöver är det naturligtvis upp till gruppen att planera sitt arbete och då finns ett stort mått av flexibilitet. Om någon ändå ”faller ur” sitt projekt kommer kursens samordnare att ha möjlighet att underkänna vederbörande som då får gå kursen nästa läsår. Detta gäller även de fall då en projektmedlem inte håller sina åtaganden enligt projektplanen, t.ex. inte lämnar in delar av uppgiften i tid.

Möjlighet till komplettering

  • På alla skriftliga rapporter ges möjlighet att komplettera efter första omgången med feedback
  • Rättade uppgifter lämnas tillbaka elektroniskt via Canvas
  • Om vi har synpunkter på era uppgifter som ni måste rätta till för att bli godkända så markerar vi det på uppgiften. Ni har då ca en vecka på er att lämna in en komplettering (se exakt schema och tider för komplettering här nedan). Uppgifter som efter komplettering ändå inte uppfyller kraven för godkänt kommer endast att rättas mot 3 poäng och kan komma att rättas efter omtentaperioden.
  • För ett högre poäng än 3 ska en uppgift vara komplett och genomarbetad redan vid den första inlämningen
  • Eventuella klagomål på rättningen av inlämningsuppgifter ska ske skriftligen

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Kurspolicy för Generativ AI

Användning av generativ AI är tillåten för att utveckla av studenten egen skriven text som ligger till grund för inlämningar. Men all användning måste beskrivas antingen i själva inlämningen eller som en kommentar i en bilaga. Mail eller muntlig kommunikation godtas ej för sådan beskrivning, utan det ska framgå tillsammans med inlämningen. Detsamma gäller AI-genererade bilder, dessa får användas, men måste ha en liten text under sig som anger att den är genererad, samt hur.

Det som har visat sig vara bäst är att använda dessa verktyg för att förbättra text som man har skrivit själv genom att be AI utvärdera och komma med förslag, men inte skriva "åt studenten". Om du känner dig osäker på hur AI  får användas i någon del av kursen så fråga kursansvarig lärare som mer än gärna diskuterar detta!

Tider för inlämning och anslag av rapporter

Rapport

Inlämning

Feedback publiceras

Inlämning av ev. komplettering

Projektplan

Måndag 8 april klockan 19.00 Måndag 15 april klockan 19:00 Måndag 22 april klockan 19.00

Statusrapport

Torsdag 25 april klockan 13:00 Fås muntligt under statusrapport-presentationen torsdag 25 april klockan 13-17 Måndag 29 april klockan 19:00

Teknisk rapport

Måndag 13 Maj klockan 19:00   Fredag 24 Maj klockan 19:00

Granskning av teknisk rapport

Måndag 20 Maj klockan 19:00  

Måndag 27 Maj klockan 19:00

Slutrapport

Fredag 24 Maj klockan 19:00 fredag 31 maj klockan 19:00 Fredag 7 Juni klockan 19:00

Föreläsningsschema i EH1010

Vecka

Tid

Ämne

v. 12

Måndag 18/3 10-12

Kursintroduktion

Lärare: Elias Flening

Tisdag 19/3

Projektstyrning

Lärare: Joakim Lilliesköld

Torsdag 21/3
13-14

Handledning av prototyper
Kursens zoomrum

Lärare: Elias Flening

Fredag 22/3
8-10 & 13-15

Presentation av prototyper
Varje grupp deltar i en timme. Tid bokas via Canvas Calendar (1 per grupp).

v. 13

 

Onsdag 27/3
13-15

Projektplannering
Innan detta seminarium förväntas ni ha kollat igenom video om projektplan samt läst bok och material om projektplanering

Lärare: Elias Flening

Måndag 8/4
13-14

Handledning projektplan
Kursens zoomrum

Lärare: Elias Flening

v. 15

Onsdag 10/4
13-15

Att kommunicera med video

Lärare: Joakim Lilliesköld

v 16

Tisdag 16/4
13-15

Handledning och feedback storyboard
Tid bokas via Canvas Calendar (1 per grupp).

Onsdag 17/4 
13-15

Ledarskap och gruppdynamik

Innan detta seminarium ska ni kollat igenom videon om gruppdynamik/ledarskap och förberett er att diskutera hur dessa fågor hanterats i gruppen.

Lärare: Joakim Lilliesköld

v 17

Tisdag 23/4
13-15

Skriftlig kommunikation

Lärare: Elias Flening

Torsdag 25/4 
10-12

Muntlig kommunikation

Lärare: Elias Flening

Torsdag 25/4 
13-17

Presentationer av Statusrapporter i Studentverkstan

Tid bokas via Canvas Calendar (1 per grupp).

Lärare: Hela lärarlaget

v 18

Fredag 3/5 
10-12

Gästföreläsning (mer info kommer)

v 19 Onsdag 8/5
08-17
Redovisning och Robotmässa

Onsdag 8/5
12-14

Filmvisning
Måndag 13/5
13-15

Gästföreläsning om Jämställdhet i praktiskt ingenjörsarbete

Lärare: Martin Grimheden

  Onsdag 15/5
13-15

Gästföreläsning om Hållbarhet - Den Hållbara Ingenjören 

Lärare: Anders Rosén

v 20

Fredag 17/5
13-15

Avslutande seminarium

Lärare: Elias Flening

Ytterligare Information

Administration

Allmänt

  • En stor del av kursadministrationen sköts med hjälp av Canvas. Du loggar in med hjälp av ditt kth.se- konto. Information om Canvas kommer att ges under det första föreläsningstillfället. Canvas används bland annat för att:
    • Kommunicera med kursledningen och andra som läser kursen
    • Få tillgång till uppgiftslydelser och annat material du behöver för att genomföra kursmomenten
    • Lämna in uppgifter samt få tillbaka rättade och kommenterade uppgifter
    • Boka in sig på presentationstillfällen

Fakta om kursomgång

Startdatum

Obligatoriskt innehåll saknas

Kursomgång

  • CELTE VT 2024-60588

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

EECS/Datavetenskap

Kontakter