Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ME1317 Personal- och arbetsledning 6.0 hp

Kurs-PM VT 2023-61443

Version 1 – 2023-04-14 16:43:32

Kursomgång

CINEK (Startdatum 2023-03-20, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Industriell ekonomi och organisation

Kurs-PM VT 2023

Presentation av kursen

Ingenjörer i chefs- och arbetsledande ställning har stor inverkan på hur omställningar av teknik och samhälle som automatisering och globalisering kommer att påverka framtidens arbete. Denna kurs behandlar vilka behov som bör tillgodoses och vilka krav som bör ställas på teknik, arbete och ledarskap, inte bara för människors välbefinnande utan också för att bidra till en väl fungerande verksamhet.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2023

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att ge studenterna förståelse för frågor kring personal- och arbetsledning samt hur förutsättningar för medarbetare att utföra sitt arbete på ett effektivt och hållbart sätt skapas. De flesta ingenjörer innehar under sitt arbetsliv olika chefs- och ledningsuppdrag där man påverkar andra människors arbetsvillkor. Samtidigt är kompetensförsörjning och rekrytering samt förmågan att behålla kompetenta och motiverade medarbetare centrala frågor för de flesta organisationer. Inkludering, jämställdhet och social hållbarhet är därför av strategisk vikt i moderna organisationer. I kursen behandlas bl.a. följande områden:

- Arbetsutformning och organisering

- Arbetsledning och ledarskap

- Psykologi och beteendevetenskap kopplat till individer, grupper och verksamhet

- Kompetensförsörjning och personalstrategier

- Arbetsgivares och arbetstagares ansvar och skyldigheter

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Beskriva hur arbete och arbetets organisering påverkas av aktörer och funktioner på olika nivåer i samhället, exempelvis individer, organisationer, myndigheter, lagstiftning och arbetsmarknadens parter
  2. Identifiera och beskriva socialt hållbara aspekter på personal- och arbetsledning genom att använda vetenskapliga begrepp, modeller och teorier utifrån flera perspektiv
  3. Tillämpa metoder och utvecklingsprocesser för organisering, arbetsanalys och arbetsutformning
  4. Analysera en verksamhets kompetensbehov och föreslå en hållbar personalstrategi som också tar hänsyn till jämställdhets-, likabehandlings- och mångfaldsaspekter
  5. Diskutera och argumentera för möjligheter och utmaningar för personal- och arbetsledning kopplat till samhällelig och teknisk förändring idag och imorgon.

Läraktiviteter

Kursen innehåller aktiviteter som föreläsningar, seminarier, kontrollskrivningar och projekt.

Föreläsningarna ges som stöd att tolka material i kursen och för att få ledning i vad som prioriteras i utdelat material. Föreläsningarna spelas generellt in och PPT delas ut så att du kan repetera eller ta igen vid behov. 

Seminarierna ger möjlighet att diskutera centrala teman i kursen i grupp. Här ges också möjlighet att blanda teori med egna erfarenheter som stöd för lärande. Inlämningar som är kopplade till seminarierna är tänkt att kunna göra under seminariets gång. Inlämningarna ska ses som en summering av uppgiften på seminariet och görs i samarbete tillsammans i gruppen man sitter med. 

Kontrollskrivningarna har flera syften. Dels så taktar det hela kursomgången så att lärandet sker gradvis och samlat. Detta skapar förutsättningar för ett ökat och jämt deltagande i projektet, då alla har en gemensam godkänd nivå av förståelse redan vid projektstart. Kontrollskrivningarna är också en del av examinationen. 

Projektet ger möjlighet att tillämpa kursens innehåll på ett företag eller organisation som man har extra motivation för att studera. Dessutom ger också detta en möjlighet att bedöma kursens relevans inför framtida yrkesval och i er roll som medarbetare, ledare, och arbetsledare. 

Läraktiviteter inom projektet är även muntlig och skriftlig kommunikation, med presentation av projektutkast och peer review av rapportutkast, med möjlighet att lära av andra och ge och få feedback under projektets gång. 

Detaljplanering

Aktivitet Innehåll Datum
Sem1 Tillämpning av arbetsanalys med avseende på generella kriterier för hållbart arbete och jämförelse av olika typer av arbete.  27/3
KS1 Kriterier för hållbara arbeten, styrning och regler av arbete 29/3
Sem2 Utmaningar med ledning och kontrollstrategier i verksamheter och idéer om utformning för förbättring där målkonflikter uppstår utifrån individperspektiv. 18/4
Sem3 Projektuppstart, diskussion om upplägg, arbete som kan studeras 20/4
KS2 Ledning, ledarskap och förändringsledning 26/4
Sem4 CASE dskussion om personalstrategi utifrån jämställdhet och inkluderande arbetsplatser 3/5
KS3 Strategi för utformning av hållbara arbetssystem - Arbetsanalys, utvecklingsprocesser och organisationsförändring 10/5
  Peer review av projektutkast 11/5
Sem5 Projektutkast - Träna muntlig kommunikation 15/5
  Slutpresentation projekt - muntlig presentation 22-23/5
  Slutpresentation projekt - skriftlig rapport 26/5

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Kurslitteratur meddelas vid kursstart och består av utdelat material i form av atiklar och rapporter. 

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • KON1 - Kontrollskrivningar, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Projektuppgift, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Närvaro och aktivt deltagande på schemalagda examinationsmoment förväntas. Tillfällen att ta igen ges vid giltig frånvaro. Tillfälle för komplettering sker vid underkänt moment.

KON1 - Kontrollskrivningar, 2,0 hp

Tre KSar ges KS1, KS2 och KS3. KS skrivs när den är schemalagd. För de tillfällen då KS är schemalagd i datorsal så sker examinationen på plats på KTH. Kontrollskrivningar är individuell examination och alla former av plagiat och samarbete betraktas som fusk.

KS1 och KS2 är utformade så att man får använda kursmaterialet.

KS3 är som en minitenta, utan tillgång till material, men där svaren inte bedöms av exakta detaljer eller utantillkunskaper utan där en syntes av angreppssätt och kunskap som förväntas efter godkänd examination på tidigare moment ska demonstreras.

Om-KS tillfälle finns för KS3.

För KS1 och KS2 ordnas individuella eller grupptillfällen med kompletterande arbete alternativt muntlig examination vid behov av komplettering eller om man missat pga giltig frånvaro. 

PRO1 - Projektuppgift, 2,0 hp

Gruppuppgift enligt projekt-PM.

Inom projektuppgiften ingår inlämning av en projektidé (Sem3) obligatorisk peer review av andras arbete, en muntlig presentation av ett utkast (Sem5), en muntlig slutpresentation och en skriftlig slutrapport. 

För att bedöma aktivt deltagande och betyg för gruppmedlemmar baserat på ett samarbete så görs även en individuell inlämning som innehåller en egen reflektion kring process, innehåll och bidrag till projektet. Vid frågetecken kring lika bidrag från gruppen så förs en diskussion med gruppen, anpassat efter oklarheter som kan finnas kring samarbete och deltagande.

SEM1 - Seminarier, 2,0 hp

Utgångspunkten är att inlämningar som följer av seminarier ska kunna göras under seminariet. Det är en gruppinlämning och betyget är P/F. Betygskriteriet är aktivt deltagande och genomförande av seminariets uppgift, vilket bedöms av inlämningen. För den som har giltig frånvaro så göra man uppgiften enskilt men helst i en uppsamlingsgrupp med andra som missat samma tillfälle. 

I ladok ingår 5 st seminarier för SEM1. Sem1, Sem2, Sem3, Sem4 och Sem5.

Sem3 och Sem5 är del av projektarbetet, uppstart på Sem1 och muntlig kommunikation på Sem5. 

Övriga krav för slutbetyg

Närvaro är obligatorisk på kursens seminarier.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

KS-betyg

KS 2 hp bedöms med ett sammantaget KS-betyg med 30% KS2 och 70% KS3 enligt nedan

KS2 bedöms i helsteg A, C och E (Fx) och KS3 A-F

KSarna ökar i analysnivå. KS1 är enbart Quiz och KS2 är en mix av Quiz och kortare skrifliga skvar, KS3 är en minitenta med essäfrågor. 

KS1

KS2

KS3

KS-betyg

P

A

A

A

P

C

A

B

P

E

A

B

P

A

B

B

P

C

B

B

P

E

B

C

P

A

C

B

P

C

C

C

P

E

C

D

P

A

D

C

P

C

D

D

P

E

D

D

P

A

E

D

P

C

E

D

P

E

E

E

PROJEKT-betyg  Se projekt-PM

SLUTBETYG

SLUTBETYG bedöms med 60% på KS-betyg och 40% på Projektet. Detta görs för att premiera individuell insats, då projektuppgiften inte helt kan kontrolleras av enskilda och olika ambitionsnivåer i en grupp inte ska resultera i att ngn gör mer än andra. Ett undantag från 40/60 görs om man har B individuellt och A i projektet - då får man A i slutbetyg. Annars enligt nedan. 

KS-betyg Projektbetyg SLUTBETYG
A A A
A B A
A C B
A D B
A E C
B A A
B B B
B C B
B D C
B E C
C A B
C B C
C C C
C D C
C E D
D A C
D B C
D C D
D D D
D E D
E A C
E B D
E C D
E D E
E E E

 

Möjlighet till komplettering

Se kurs-pm.

Vid giltig frånvaro från obligatoriska moment så kan komplettering göras. För gruppmoment, helst med andra som också behöver komplettera, då lärandemomentet innehåller gruppdiskusstion. 

KS1 P/F (obegränsat antal försök under examinationstillfället och löpande examinationsmöjlighet)

KS2 A, C, E (Fx) (obegränsat antal försök under examinationstillfället)

Komplettering till E vid behov.

KS3 A, B, C, D, E, Fx, F

Komplettering till E vid Fx, alternativt extra tillfälle för Fx och F eller giltig frånvaro. 

 

Vid enstaka komplettering av KS2 och KS3 kan muntlig examination ske. 

För KS3 kommer en "om-KS3" ges i datorsal.

Möjlighet till plussning

Avgörs av examinator.

Ingen plussning. 

Möjlighet till ersättningsuppgifter

Vid giltig frånvaro från obligatoriska moment så kan komplettering göras. För gruppmoment, helst med andra som också behöver komplettera, då lärandemomentet innehåller gruppdiskusstion. 

Vid enstaka komplettering av KS2 och KS3 kan muntlig examination ske. 

För KS3 kommer en "om-KS3" ges i datorsal.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

Obligatoriskt innehåll saknas

Kursomgång

  • CINEK VT 2023-61443

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Industriell ekonomi och organisation

Kontakter

Kommunikation i kursen

Kommunikation sker via announcements i CANVAS. Se till att du har dagliga uppdateringar från CANVAS så att du inte missar om till exempel en föreläsning flyttas till anna sal eller ställts in. 

Det går bra att ringa eller maila examinator och kursansvarig. 

För inlämningar kan man höra av sig till kursassitenter. 

Kursansvarig

Lärare

Examinator

Övriga kontakter