Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2025
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Syftet med modulen är att studenten ska få utveckla sin förmåga att använda alla kunskaper och färdigheter som tränats under ÅK1.
I mindre grupper arbetar studenterna systematiskt för att hantera en problemställning som tas fram i samverkan med industrin. Arbetet omfattar problemformulering, rotorsaksanalys, tillämpning av grundläggande beslutsmodeller för att prioritera behov för att sedan ta fram alternativa lösningar och välja den mest fördelaktiga. Denna ska sedan tas fram och presenteras,
Mottagare av presentationen industrirepresentanter som är mottagare av lösningarna på den avslutande mässan där alla grupper visar upp sina lösningsförslag.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
1. Planera, samarbeta och genomföra uppgifter på ett ingenjörsmässigt sätt
2. Använda verktyg och metoder för att formulera och hantera industriella utmaningar.
3. Analysera och utvärdera olika tekniska lösningar kopplat till givna utmaningar
4. Modellera och utvärdera alternativa lösningar
5. Tillämpa ingenjörsfärdigheter för att utforma en hållbar lösning på ett definierat problem
6. Muntligt och skriftligt redogöra för problem och lösningar för en problemägare
Detaljplanering
Detaljerna i kursens genomförande finns under fliken Moduler i Canvas.
Förberedelser inför kursstart
Särskilda förberedelser
Kursen MG1206 är en tillämpningskurs av allt det studenterna lärt sig på första året på HING-programmet TINTE. Därför är det en bra förberedelse att gå tillbaka till alla tidigare kurser i programmet och titta igenom innehållet. Under kursens gång är det också bra att använda innehållet i de tidigare kursena på programmet som stöd.
Kurslitteratur
Kvalitet: från behov till användning av Bo Bergman, Bengt Klefsjö
ISBN 9789144143088
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
INL2 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
INL3 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
INL4 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
INL5 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
LAB1 - Laboration, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PRO1 - Projekt, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
SEM1 - Seminarium, 0,5 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till plussning
Plussni ng är inte möjligt i kursen.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.