Kursen behandlar olika sätt att organisera undervisning och skapa förutsättningar för lärande i hållbar utveckling. Genom kursen ges möjlighet att tillägna sig teoretiska kunskaper på området, samt pröva och reflektera kring metodiska idéer på ett sådant sätt att medvetna val av innehåll i undervisning i hållbar utveckling kan göras. Under kursen erbjuds även redskap för att planera, genomföra och utvärdera undervisning i hållbar utveckling.
Kurs-PM HT 2021
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Hållbar utveckling med fokus på ekologisk och social hållbarhet inkl miljöetik
- Hot mot och åtgärder för hållbar utveckling kopplat till case studies, teknikens roll och den egna livsstilen.
- Teknikens roll för en hållbar samhällsutveckling (strategier, systemanalytiska angreppssätt)
- Ekonomiska och juridiska styrmedel och verktyg (Sveriges miljömål, miljöbalken, utsläppsrätter mm, ISO 14 000
- Didaktisk analys och reflektion kring relationen undervisning, lärande och hållbar utveckling.
- Skilda teoretiska perspektiv på lärande i hållbar utveckling.
- Orientering i styrdokument kring utbildning för hållbar utveckling.
- Metoder för planering, genomförande och utvärdering av undervisning för hållbar utveckling.
Kursen kommer att baseras på projektarbete och seminarier samt föreläsningar
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att ge en överblick över Hållbar Utveckling och att skapa förutsättningar för lärande i Hållbar Utveckling. Fokus ligger dels på de hot och möjligheter vår livsstil och teknisk utveckling kan ha på en Hållbar Utveckling dels på hur teorier om lärande för Hållbar Utveckling kan omsättas vid planering, genomförande och utvärdering av undervisning.
Efter fullföljd kurs skall studenten kunna:
- Förklara begreppet Hållbar utveckling (HU)och beskriva hoten mot HU utifrån en verksamhet och vår livsstil.
- Föreslå och motivera strategier och åtgärder för olika möjligheter att främja en hållbar utveckling utifrån ett systemanalytiskt perspektiv.
- Ange och beskriva de styrmedel och verktyg som man inom industri och samhälle använder för att minska miljöbelastningen från en produkt eller verksamhet.
- Reflektera över ingenjörens och utbildarens roll för en Hållbar Utveckling.
- Beskriva och analysera sociala, ekonomiska och ekologiska aspekters inverkan på utbildning i Hållbar Utveckling.
- Utifrån teorier om lärande i Hållbar Utveckling planera, genomföra och utvärdera undervisning.
- Använda didaktisk teori för att ta ställning till och göra medvetna val av innehåll och undervisningsmetoder.
- Söka information från den vetenskapliga litteraturen och sammanfatta den i en skriftlig rapport samt kritiskt granska en annan grupps arbete
Detaljplanering
Läraktivitet | Innehåll | Förberedelse |
---|---|---|
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 0 hp, Betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 2,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM5 - Seminarium, 0,5 hp, Betygsskala: P, F
- SEM6 - Seminarium, 0,5 hp, Betygsskala: P, F
- SEM7 - Seminarium, 0,5 hp, Betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Inlämningsuppgift ( INL1 )
Projekt ( PRO1 )
Seminarium ( SEM5 )
Seminarium ( SEM6 )
Seminarium ( SEM7 )
Tentamen ( TEN1 )
Möjlighet till plussning
Medges efter beslut av examinator (pga Covid situation)
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Kursansvarig
Lärare
Examinator
Fakta om kursomgång
Startdatum
Obligatoriskt innehåll saknas
Kursomgång
- HT 2021-50429
Undervisningsspråk
Svenska