Kurs-PM VT 2022
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Ingen information tillagdLärandemål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna
Del 1 samt Del 3 eller Del 4:
- redogöra för, diskutera och problematisera olika sätt att planera och organisera undervisning i respektive
ämne,
- diskutera tillämpningen av olika bedömningsformer för att utvärdera elevers kunskaper inom matematik och
teknik eller de naturvetenskapliga ämnena utifrån aktuell forskning och beprövad erfarenhet.
Del 2:
- i kommunikation med elever anpassa sitt lyssnande, talande och skrivande till olika elevers förutsättningar,
samt utvärdera dessa förmågor,
- i samråd med handledare orientera sig om hur man med ett för sammanhanget adekvat och funktionellt
språkbruk skriftligt eller muntligt kommunicerar med vårdnadshavare i grupp eller enskilt om elevers lärande
Sidan 2/4
och utveckling,
-självständigt och i olika situationer bemöta elever på ett inkännande och respektfullt sätt i enlighet med
skolans värdegrund samt kritiskt granska och analysera egna värderingar och attityder som kan ha betydelse
för bemötandet av elever och relatera dessa till skolans värdegrund,
- skriva och motivera en längre ämnesplanering med tydliga mål som är relaterade till ämnesdidaktiska teorier
och relevanta nationella styrdokument, i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
samt genomföra och tillsammans med andra utvärdera moment i planeringen mot målen,
-självständigt och ansvarsfullt leda och utveckla undervisning utifrån adekvata ämneskunskaper,
ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper
-självständigt, och med hjälp av kunskaper om betyg och bedömning, dokumentera, analysera och bedöma
elevers lärande, samt konstruktivt kommunicera bedömningen till eleverna,
-självständigt och utifrån ämnesdidaktiska kunskaper använda digitala verktyg och medier i den pedagogiska
verksamheten,
-använda beprövade strategier för att förebygga och motverka diskriminering eller annan kränkande
behandling av elever, samt främja jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv enligt skolans värdegrund,
-utifrån gjorda erfarenheter och kursens förväntade studieresultat beskriva, bedöma och ge exempel på egna
styrkor och utvecklingsområden inför sitt kommande pedagogiska arbete.
Detaljplanering
Läraktivitet | Innehåll | Förberedelse |
---|---|---|
7/12 kl 9 - 10 informationsträff inför VFU via zoom | VFUmål och upplägg i VFU | |
18/1 kursstart på MND heldag 9 - 16 | didaktikdelarna börjar | kontakta din VFUskola och handledare så snart du har fått information om din placering. Läs litteratur inför starten av didaktiken, se läsanvisningar i modulerna på Canvas |
19/1 VFU på skolor börjar
|
Från 2022-01-19 till 2022 - 02- 25 |
planera, undervisa och auskultera |
v 9 läsdagar och två dagars seminarieum i didaktikdelarna | ||
7/3 VFU på skolor fortsätter |
från 2022 – 03 -07 till 2022 – 03 - 16 |
|
17/3 kl 9 - 12 avslutning av didaktikdelar |
||
18/3 kl 9 - 12 avslutning av didaktikdelarna och muntlig redovisning av VFU |
||
20/3 |
sista dag för inlkämning av skrivuppgifter i didaktikdelarna |
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagdStöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
VG, G, U
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
a. Kursen examineras på följande vis: Kunskapskontroll för del 1, 3 och 4 sker genom skriftliga
redovisningar.
Kunskapskontroll för del 2 sker genom
1. VFU-handledarens skriftliga omdöme av studentens prestation.
2. studentens dokumentation av VFU.
3. muntlig examination under seminarium.
Vid försenad inlämning av hemexaminationsuppgift kommer den att bedömas först vid nästa
examinationstillfälle, dock ska examinator beakta särskilda skäl.
b. Betygssättning av kursen sker enligt tregradig betygsskala: väl godkänd (VG), godkänd (G) eller
underkänd (U).
Betygssättning av samtliga delar sker enligt tregradig betygsskala: väl godkänd (VG), godkänd (G) eller
underkänd (U).
Kursens slutbetyg sätts genom en sammanvägning av betygen på kursens delar, där de olika delarnas betyg
viktas i förhållande till deras omfattning.
c. Kursens betygskriterier delas ut vid kursstart
Kursens slutbetyg sätts genom en sammanvägning av betygen på kursens delar, där de olika delarnas betyg
Sidan 3/4
viktas i förhållande till deras omfattning.
d. För godkänt krävs lägst betygsgraden G samt deltagande i all obligatorisk undervisning.
e. Del 1, 3 och 4:
Studerande som underkänts i ordinarie prov har rätt att genomgå ytterligare prov så länge kursen ges. Antalet
provtillfällen är inte begränsat. Med prov jämställs också andra obligatoriska kursdelar. Studerande som
godkänts på prov får inte genomgå förnyat prov för högre betyg. En student, som utan godkänt resultat har
genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte
särskilda skäl talar mot det. Framställan härom ska göras till institutionsstyrelsen.
Del 2:
En student kan i undantagsfall i förtid tvingas avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen om
I. Det finns påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet eller synnerligen olämpligt
uppträdande kan komma att skada annan person eller egendom.
II. Studenten väsentligen bryter mot ingångna avtal eller gällande regelverk som berör den
verksamhetsförlagda utbildningen.
I undantagsfall kan även student i samråd med institutionen i förtid avbryta verksamhetsförlagd utbildning,
om institutionen anser att förutsättningarna under I eller II är uppfyllda.
Studenten ska vid dessa fall underkännas på kursen och informeras om underkännandet i ett samtal. Orsaken
till att den verksamhetsförlagda utbildningen avbrutits ska protokollföras. Studenten ska även informeras om
möjligheten att kontakta Stockholms universitet studentkår för att få stöd av kårens studentombud. Riktlinjer
för disciplinärenden vid Stockholms universitet återfinns i Regelboken.
Vid underkännande på den individuella performativa examinationen har studenten rätt att genomföra
ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt. Om synnerliga skäl föreligger kan studenten
ansöka hos institutionsstyrelsen om att få genomföra VFU-perioden ytterligare en gång. Studenten kan i
samband med detta också ansöka om att annan examinator utses för kommande VFU-period.
För den individuella performativa examinationen erbjuds en VFU-period per termin. För övriga
examinationsformer ska minst två examinationstillfällen finnas under aktuell termin. Minst ett
examinationstillfälle ska dessutom erbjudas den termin eller det år som kurstillfälle saknas.
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Kursansvarig
Lärare
Lärarassistenter
Examinator
Fakta om kursomgång
Startdatum
Obligatoriskt innehåll saknas
Kursomgång
- VT 2022-60421
Undervisningsspråk
Svenska