Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

På denna sida kan du följa hur kursen har utvecklats över tid. När kursanalysen har publicerats visas kursdata för varje kurstillfälle, inklusive examination, antal registrerade studenter, kursresultat samt planerade förändringar inför nästa kurstillfälle. Alla kursplaner och publicerade kurs-PM visas på sidan Arkiv.

Presumtiva, nuvarande, och tidigare studenter kan ta del av informationen som hjälp vid kursval, eller för att följa upp sitt eget deltagande. Lärare, kursansvariga, examinatorer, programansvariga m.fl. kan använda sidan som ett stöd vid kursutveckling.

2022

VT 2022-1 ( Startdatum 2022-01-18, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Cecilia Håkansson, Linus Hasselström
Examinator
Cecilia Håkansson
Studenter
64
Kurs-PM
Inget kurs-PM tillagt
Obligatorisk inom program
CENMI
Förändringar som har införts till den här kursomgången
Ingen information tillagd
Examinationsgrad
0%

2021

VT 2021-1 ( Startdatum 2021-01-18, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Cecilia Håkansson
Examinator
Cecilia Håkansson
Studenter
69
Obligatorisk inom program
CENMI
Förändringar som har införts till den här kursomgången
FEK-momentet har nu fungerat bra tre år i rad. Inga förändringar av upplägget har gjorts. Samtliga pass var på 2h då det var möjligt att genomföra detta år (fungerade med schemaläggning). Instruktionerna och, betygskriterierna för den individuella uppgiften i MAF har uppdaterats. Hemtentamen har införts för MEK till följd av Corona. Studenternas respons till hemtentamen har varit mycket positiv. Detta då fokusen blivit större på lärande och mindre på utantill kunskap. Baserat på upplägget av kursen, mycket analys, reflektion, och diskussion, faller det sig även naturligt att ha en examination baserat på essayfrågor. Därav planeras att behålla hemtentamen, istället för salstentamen, även efter Corona. All undervisning har skett via Zoom. Studenter och lärare tycker att det fungerat mkt bra. En anledning till att det fungerat bra kan vara att studenterna redan känner varandra. Vilket gör att studenterna rent generellt känt sig bekväma med breakout rooms, presentationer, ställa frågor inför klassen osv. Således upplever lärarna att Zoom inte har påverkat lärandet i någon större utsträckning under denna kursomgång.

Kursdata har registrerats manuellt

Examinationsgrad
88%*

2020

VT 2020-1 ( Startdatum 2020-01-15, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Hanna Eggestrand
Examinator
Cecilia Håkansson
Studenter
70*
Obligatorisk inom program
Ingen information tillagd
Förändringar som har införts till den här kursomgången
Vissa förändringar har gjorts inom ramen för MEK. Redovisningen av grupparbetet har tidigare genomförts i tvärgruppsformat med diskussion, men utformades i år alltså som en mer klassisk presentation följt av opponering. Förändringen gjordes för att ge studenterna möjlighet att träna på att redovisa inför grupp, då detta format på senare tid tycks ha utgått från många andra kurser. Återgången till det klassiska formatet tycks ha varit uppskattat och bedöms ha fungerat väl. Även de texter som analyserades inom ramen för grupparbetet uppdaterades inför årets kursomgång, vilket tycks ha varit lyckat. Även formatet för salstentamen har till viss del uppdaterats. Nytt för i år var dock att tentafrågorna var uppdelade i förhållande till de lärandemål som examinerades, och att en viss andel rätt *per lärandemål* krävdes för godkänt. På tentans del 1 examinerades lärandemål 1-3 och på del 2 högre betyg för lärandemål 2-3 (en essäfråga per lärandemål). Inga stödanteckningar tilläts i år. I linje med förra årets erfarenhet tycktes tentans omfattning mer lagom än längre tillbaka.

Kursdata har registrerats manuellt

Examinationsgrad
0.79%*