Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida
Develop the Learning by Using Grading Criteria
KTH / Course web / Develop the Learning by Using Grading Criteria / News feed

News feed

Log in to your course web

You are not logged in KTH, so we cannot customize the content.

Do you have questions regarding this course?

If you are registered on a current course round, please refer to the Canvas course room. You find the right course room under "Courses" in the personal menu.

If you are not registered, see Course PM for LH216V or contact your student office or study counsellor.

In the News feed, you find updates for pages, schedule and posts from teachers (when aimed also at earlier registered students).

November 2014
Teacher post Rektorsbeslut om betygsättning I det väntade ...
by Viggo Kann

Rektorsbeslut om betygsättning

I det väntade rektorsbeslutet om att ograderade betyg ska användas för exjobben ingår också ett beslut om att betygskalan för alla kurser ska vara målrelaterad:

"Betyg som sätts ska vara målrelaterade och bestämmas av den studerandes enskilda prestation i förhållande till kursens mål, oberoende av andra studerandes prestationer."

Beslutet säger inte uttryckligen att det måste finnas målrelaterade betygskriterier, men för att den målrelaterade betygsättningen ska vara rättssäker är betygskriterier en rimlig följd av beslutet.

Så som beslutet är formulerat är två vanliga examinationsformer inte längre tillåtna:

  • Tentor där studenterna samlar poäng och poängsumman avgör betyget. Då är inte betyget målrelaterat. Min och Emmas presentationer i kursen ger exempel på hur tentor kan utformas med målrelaterad betygsättning.
  • Projekt där två eller flera studenter samarbetar och betyg sätts på det samlade arbetet snarare än på studenternas individuella prestationer. Det kan vara mycket svårt att hålla isär olika projektmedlemmars bidrag, och om vi gör om projektkurserna till att bli individualiserade tappar vi mycket av poängen med projekt. Här ser jag ingen bra lösning som gör varje students betyg helt oberoende av övriga projektmedlemmars prestationer.

Här är fullständiga rektorsbeslutet.

Report abuse
Teacher Viggo Kann posted 23 November 2014
 
  • Develop the Learning by Using Grading Criteria
LH216V | 1.5 credits
Post archive Rounds and groups Page overview Show content by tags
  • Course overview
  • News feed
  • Schedule
  • Kursutveckling
    • Kursdata & kursanalys
      • Course meeting 2021-06-08
      • Kursanalys för LH216V HT22
      • Kursanalys VT23
    • Kurs-PM (historik)
  • Ordlista/word list
  • Course syllabus etc
  • Course wiki

KTH

  • Study at KTH
  • Research
  • Cooperation
  • About KTH
  • Student at KTH
  • Alumni
  • KTH Intranet

Organisation

  • KTH Library
  • KTH Schools
  • Competence centres
  • President and management
  • University Administration

Services

  • Timetables
  • Course and programme directory
  • Course, programme and group webs
  • Learning management system (Canvas)
  • Webmail

Contact

KTH Royal Institute of Technology
SE-100 44 Stockholm
Sweden
+46 8 790 60 00

  • Contact KTH
  • Work at KTH
  • Press and media
  • About KTH website