A11P2B Arkitekturprojekt 1:2 Landskap, struktur, rörelse 9,0 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
50062
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Projektet problematiserar samspelet mellan landskap och det byggda och dess relation till skala, rörelse och fysisk struktur. Genom gestaltning av en liten byggnad/struktur undersöka landskaps konstruktion, organisation och materiella egenskaper och hur det informerar och kan inverka på gestaltningen av byggnader och platser. Vad är det som karaktäriserar rörelser i arkitektur relativt till rörelser i landskap, dvs frågor om cirkulation i relation till tillgänglighet; att gå in i och gå ut ur system av rörelse på plats, i landskapet och i arkitekturen. I uppgiften ingår det att ta hänsyn till den lilla byggnadens konstruktion såväl som topografins konstruktion och egenskaper, klimat och tillgänglighet. Ett centralt analys redskap i projektet blir mått och inmätning i relation till landskap och byggnad.
Projektet är indelat i 2 moment.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- bearbeta, gestalta och redovisa ett förslag på en arkitektonisk lösning
- beskriva sitt projekt genom ritning
- problematisera begreppen landskap, struktur och rörelse i förhållande till det egna arbetet
- förstå och använda de introducerade begreppen för att beskriva och diskutera arkitektoniska kvaliteter
- sammanställa sitt arbete i en presentation samt reflektera över sitt resultat och sin arbetsprocess
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Föregående projekt, Arkitekturprojekt 1:1 (A11P1B), ska vara godkänt eller bedömas kunna bli godkänt efter komplettering.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- APRO - Arkitekturprojekt, 9,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Generellt:
Projektens lärandemålen examineras under hela utbildningens grundnivå genom redovisning av process och resultat i vid kursstart specificerade uppgifter. För godkänt betyg krävs dessutom avklarade inlämningsuppgifter, 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.
Examination av hur väl studenten uppfyller lärandemålen sker efter samråd mellan examinator och övriga lärare med bedömning i följande fyra delar:
1. Studentens arbetsprocess, projektutveckling, frågeställningar och dokumentation av detta bedöms.
2. Studentens förmåga och skicklighet att på ett utifrån föreläsningar, uppgifter och lärandemål adekvat sätt använda och hantera relevanta representationer, teknik och övriga gestaltningsverktyg bedöms.
3. Studentens avslutande inlämning, projektets kvaliteter och möjligheter prövas och diskuteras utifrån sitt arkitektoniska och konstnärliga undersökande.
4. Redovisning av en reflektion kring det egna lärandet.
Projektet ska utföras inom kursens givna tidsram.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.