Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

A21P3A Arkitekturprojekt 2:3, material-rum-detalj 15,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan A21P3A (HT 2007–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Huvudsakligt innehåll:
Studenterna ska rita ett mindre bostadsprojekt. Utifrån övergripande tankar om boendet i framtiden skall de konkretisera förslag och detaljer i skala 1:400 – 1:5. Projektarbete som utförs på ritsal och drivs av en ”unit” bestående av arkitekter, konstruktör och konstnär. Projektet omfattar även föreläsningar, gruppspecifika övningar och studiebesök samt att kontinuerligt gå igenom projektet med gruppens konstruktör.

Lärandemål

Studenten ska genom ett relativt litet projekt tillägna sig fördjupad förståelse för boende genom studier i olika skalor.
Studenten ska genom att analysera och studera behov, material, konstruktion och måttförhållanden utforska arkitektoniska möjligheter och begränsningar.
Studenten ska visa att han/hon har djupare förståelse för vilka rum och samband han/hon har skapat.
Studenten ska visa att han/hon har förståelse för och har arbetat med material, rum och detalj. Detta görs genom ritningar, bilder och modeller.
Studenten ska ytterligare fördjupa sin förståelse av de grundläggande arkitektoniska begreppen från årskurs 1 genom att kunna analysera och konkret arbeta med dem i olika skalor.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Deltagande i projektet Tektonik

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Anges separat, finns i referenshyllan för åk 2 i biblioteket

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - Moment 1, 9,0 hp, betygsskala: P, F
  • MOM2 - Moment 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • MOM3 - Moment 3, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Inlämningskrav:
1. Presentation med beskrivande ritningar i skala 1:500-1:100-1:20-1:5, situationsplan, planer, sektioner, elevationer
2. Tre modeller i motsvarande skalor som visar på olika aspekter och undersökningar
3. Sektionsperspektiv skala 1:20
4. Inlämning av digital dokumentation (ritningar och modellbilder)

Examination:
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen samt ha godkända deluppgifter, slutpresentation och digital dokumentation. Deltagande vid kritikgenomgångar. Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras inom given tidsram. Se anvisningar under "Generellt för årskurs 2".

Projektet ska dokumenteras i en portfölj som bedömsi slutet av läsåret. Samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd