Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

A31P2C Stadsbyggnadsprojekt 3:2 9,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan A31P2C (HT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Ett övningsprojekt genomförs med fokus på utveckling av urbana miljöer. Stadens infrastruktur studeras i lokal skala. Relevanta aspekter som vägnät, trafik, stadens försörjningssystem, och dess effekter på miljö och boende studeras. Uppmärksamhet riktas mot befintliga miljöer, landskap och stadens mellanrum och landskap eller stadslandskap som angränsar till övningsuppgiftens område. Studenterna utformar gatu- och boende miljöer och tillägnar sig förståelse för kommunikationer av olika trafikslag om möts i urbana miljöer. Övningen bildar ett kunskapsblock som är integrerat med höstens projekt som fokuserar på planering i översiktlig skala.

Lärandemål

Kursens syfte är att ge studenten grundläggande praktiska och teoretiska kunskaper för planering i urban skala på kvartersnivå. Studenten skall självständigt utveckla ett förslag som bygger på det tidigare grupparbetet i stadsbyggnad I. Studenten skall få en grundläggande förståelse för detaljplanearbete och kommunala planeringsprocesser. Studenterna ska kunna utveckla rumsliga förutsättningar som grund för övningsuppgiftens kvarterskala. Studenten skall ha kunskaper om teknisk infrastruktur, utveckla en medvetenhet om urban skala och mått.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Studenten skall uppfylla uppflyttningskraven till tredje årskursens vårtermin.

Rekommenderade förkunskaper

Studenten skall uppfylla uppflyttningskraven till tredje årskursens vårtermin.

Utrustning

Lämplig ritsalsutrustning, Laptop och nödvändig, lämplig av skolan rekommenderad digital programvara, skissbok, digital kamera, modellmaterial, mm.

Kurslitteratur

Anges vid kursstart alt. i kursbeskrivning som delas ut vid kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - Moment 1, 6,0 hp, betygsskala: P, F
  • MOM2 - Moment 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Prov görs i form av kritiktillfällen där övningsuppgifterna bedöms av interna och externa kritiker. Handledning och arbete på ritsalen rapporteras vid behov till årskursansvarig. Närvarolistor förs under kursens gång i föreläsningar och schemalagda övningar. Slutlig bedömning och godkännande görs av årskursansvarig.

Övriga krav för slutbetyg

Examination av projektarbete i basutbildningen:
Bedömning av hur väl studenten uppfyller kursmålen sker i flera steg:
1. Arbetsprocessen under projektets kontinuerliga utveckling bedöms av den ansvarige handledaren.
2. Kvaliteten på inlämnat material till delinlämningar bedöms av handledaren, den kursansvarige och eventuella gästkritiker.
3. Vid den avslutande inlämningen bedöms det inlämnade materialet och hur studenten förmedlar sitt projekt av lärare och inbjudna gästkritiker.
Den kursansvarige gör därefter en sammanvägd bedömning av studentens prestation under hela projektet.

Kursen har ett krav på 80% närvaro på föreläsningar/kursaktiviteter och handledning. Studenten skall aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatorisk. Inlämningskraven anpassas till årets aktuella projekt. I projektbeskrivningen anges detaljerade krav.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras inom given tidsram. Se anvisningar under "Generellt för årskurs 3".
Projektet skall dokumenteras i en portfölj där samtliga ritningar, modeller (foton) samt text skall beskriva projektet. Portföljen skall redovisas i anslutning till bedömningen av årets avslutande komplexa projekt/examensarbete för kandidatexamen.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd