Hoppa till huvudinnehållet

A42A4B Avancerad gestaltning - Studio 4:4 12,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan A42A4B (HT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Design Tasks: Cultural Institutions
Project 4: Refinement
For the last phase of the year we will return to the Concert Hall project. (For students entering the studio in January it means continuing with the Innovation Centre for Culture.) The project will be further developed and its potential truly tested. The period will be focused towards a few well-made studies. Preliminary in making a largescale model, with workshop/tutorial aid from professional model maker. To be planned further in response to results from the earlier phases.

Lärandemål

Representation and Architecture
PProject 4: Refinement

Allmänna mål
1. Projektet ingår i studion Avancerad gestaltning.
Studio Description: This studio deals with advanced architectural tasks, the development of complex projects as a synthesis of social, spatial and technological considerations.
2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.

Kursmål - Course goals
(four projects)
Method: Open Process
We encourage students to take on their own critical studies on the limits and possibilities of architecture in society, as political tool and aesthetic discipline. This year’s theme of representation and architecture is a way to structure seminars and design tasks.
The core of what´s taught in the studio of advanced design is the ability to design a building from a complex set of issues, to keep several considerations open in a parallel process, for the best possible outcome. I.e. it means moving from ideas of atmosphere and character to spatial organisation and structural analysis and back again. It also implies using different design tools, testing ideas in different ways – moving from cad and digital images, to hand sketches and workshop crafted models, alternating slow and fast ways of working. We do not follow a set agenda for a certain kind of form. We believe in an open process where the student should develop her personal skills and engagement into the work.
The weekly rhythm of individual tutorial is important for the students to develop their proposal in depth and detail.
Tutorials will be complemented with workshops focusing on certain aspects, such as construction, facade detailing, inhabitation, daylight and materiality. Every year we make a close survey, making measurement drawings and documents of a building in Stockholm of particular interest.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå

Rekommenderade förkunskaper

Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

References/ Reading list (procects 1-4):
Text Compendium on Representation and Architecture
Recommended literature
Learning From Las Vegas, R Venturi and D Scott Brown, MIT Press
Ornament and Crime –Selected Essays, Adolf Loos, Ariadne Press
Surfaces Architecture, D Leatherbarrow and M Mostafi, MIT Press
Architecture Oriented Otherwise, D Leatherbarrow, Princeton Architectural Press
Architecture in the Age of Divided Representation, Dalibor Vesely, MIT Press
The Feeling of Things, A Caruso, Ediciones Poligrafa
Constructing Architecture -A Handbook, ed A Deplazes, Birkhäuser
Brunolleschis Kupol, Ross King, Historiska media
Atmospheres, Peter Zumthor, Birkhäuser
Arkitektur som symbol, Josef Frank, Lund Ellerström förlag
Architecture Writings, Alvaro Siza, Skira
Papers 2, Sergison & Bates, 2 G

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projektdel 1, 9,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projektdel 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Projektet innehåller två delmoment: genomfört och inlämnat projektarbete (9hp) respektive godkänd slutkritik etc (3hp). I det första delmomentet ingår det en eller flera delinlämningar under projekttiden.

Övriga krav för slutbetyg

a) Presentationskrav
Närmare precisering av inlämningskraven anges i programmet, vid kursstart.

b) Examination
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
(Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd