AD1AB1 Arkitektur, byggtekniken 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Ett individuellt skissprojekt löper genom hela kurstiden, och är kursens kärna. Vid gemensamma skissgenomgångar diskuteras skissernas utveckling, ritningar och presentation. Parallellt med detta projekt ges föreläsningar, seminarier och studiebesök inom ämnesområdena arkitektur och arkitekturteknik.
Korta dag- eller timskisser belyser skissandet av arkitektur som tillämpad teknik.
Kurslitteraturen diskuteras i seminarium.
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge en grundläggande inblick i arkitektur som ämnesområde.
Genomförd kurs skall ge deltagarna:
- En första färdighet i skissarbete, samt simultant arbete med huvudritningar, systemval och detaljritningar.
- Elementär förmåga inom arkitektonisk bildbyggnad som tillämpad byggnadsteknik, och byggnadsteknik under arkitektoniska incitament.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet: avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande, inkl. svenska och engelska.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - 70% Närvaro vid alla undervisningstillfällen, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Projektarbete, 3,5 hp, betygsskala: P, F
- MOM3 - Närvaro vid speciellt angivna moment, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För slutbetyg krävs godkänt på samtliga moment som ingår i kursen (MOM1 – MOM3).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.