AD1IP9 Individuellt arkitekturprojekt på grundnivå 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Ritsalsbaserat projektarbete med handledning, kombinerat med perioder av självstyrda studier.
Lärandemål
Allmänna mål
1. Projektet är ett individuellt utformat projektarbete på grundnivå inom arkitektur. Programmet formuleras av handledaren i samråd med studenten, utifrån studentens tidigare portfölj. Programmet skall utformas så att det i princip skulle kunna motsvara ett av de projekt som ingår i utbildningsplanen. Texten kan därvid antingen anknyta till något av de obligatoriska projektens problemställningar, eller anpassas till studentens individuella studiegång. Det senare fallet kan vara lämpligt om studenten har gjort ett uppehåll eller har läst den inledande delen av utbildningen vid en annan arkitekturskola. Då kan programmet anpassas så att de vidare studierna vid KTH underlättas.
2. Projektet syftar till ökad kunskap inom projektområdet. Det riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i sin fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom det fastslagna programmet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Generellt antas studenten ha genomfört minst ett läsår – eventuellt med vissa rester – inom arkitektutbildningen. En särskild portföljbedömning avgör på vilken nivå programmet skall formuleras. Antalet deltagare är begränsat och urval sker efter denna portföljbedömning.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Litteraturen kan antingen hämtas från ett av de obligatoriska projekten eller utformas individuellt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
a) Presentationskrav
Närmare precisering av inlämningskraven fastställs i samband med att programmet godkänns av handledaren.
b) Examination
Projektet kan komma att ingå i examensportföljen och skall dokumenteras på ett lämpligt och kvalificerat sätt.
80% närvaro under den ritsalsbaserade tiden och i aktiv medverkan i sådana moment som ingår i den fastlagda tidplanen. Fullständig inlämning enligt programmet.
Arbetet skall utföras inom given tidsram. Eventuell komplettering skall göras inom tre månader från inlämningstillfället.
Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.