Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AD212V Arkitektur som terapeutisk miljö III: Estetik som läkande process 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AD212V (HT 2007–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kurserna ”Estetik som läkande process” behandlar frågan om arkitekturens och konstens påverkan på brukarna. Den berör både planering och utformning av byggnad och inredning. Det designteoretiska anslaget är utgångspunkten, som ger förutsättningar för att ringa in den fysiska miljön och dess påverkan, utifrån konsthistoriska, arkitektoniska, medicinska och arbetsmiljömässiga infallsvinklar. En diskussion över yrkesgränser öppnar för en större förståelse för olika aspekter som bör vägas in i skapandet av en god miljö.Föreläsningar, övningar, studiebesök och eget arbete är centrala moment i kursen. Möjlighet till individuell fördjupning ges i kursen AD213V.

Lärandemål

De båda kurserna ”Estetik som läkande process” har sammantagna tre syften som behandlar sambandet mellan terapi, konst och arkitektur:• att ge en historisk introduktion till hur konst och arkitektur historiskt använts inom terapi och vård,• att beskriva hur de samverkar i en byggnad,• att inbjuda till ett eget ställningstagande kring konstens och arkitekturens betydelse.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet: Avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande, inkl. svenska och engelska.

Rekommenderade förkunskaper

120 poäng högskolestudier i arkitektur och/eller omvårdnad, motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet rekommenderas. Närmare upplysningar lämnas av kursansvarig.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Litteraturlista delas ut i samband med kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - 75% deltagande, - hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

• Muntlig examination i seminarieform, 7,5 poäng.• 75% aktivt deltagande i föreläsningar och seminarier.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Magnus Rönn, tel. 08 790 8565, magnusr@arch.kth.se.Schema och övrig information publiceras på Arkitekturskolans hemsida, http://www. arkitekturskolan.se