AF102U Strukturanalys med finita elementmetoder (FEM) 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Strukturmekanik:
fleraxligt töjnings- och spänningstillstånd, huvudspänningar
dynamik: egenfrekvens, dämpning och resonans för enkla system
FEM teori:
diskretisering, interpolation, element, noder och frihetsgrader
internt och externt arbete, virtuellt arbete
assemblering, styvhetsmatris
härledning av 2D balkelement och 4-nodiga planelement
beskrivning av egenskaper för plattböjning och skalelement samt 3D solid-element
FEM modellering:
val av element, rand- och upplagsvillkor
modellering av laster och detaljer
modellering av betongplattor
modellering av broar
Lärandemål
Kursen kommer att behandla både teoretiska och mer tillämpade FEM modelleringsaspekter. Kursen ger också en nödvändig fördjupning utöver balkteori inom strukturmekanik. Ett viktigt mål i kursen är att lära studenterna att hantera ett kommersiellt FEM program genom att analysera praktiska problem.
Efter kursen ska studenten kunna
- förklara den grundläggande teorin bakom finita elementmetoden.
- härleda 2D balkelement och 4-nodiga planelement.
- beskriva platt-, skal- och solid-element.
- använda finita elementmetoden för att analysera verkliga strukturer.
- använda ett kommersiellt FE program.
- förklara i vilka fall en enkel dynamisk analys behövs och principerna bakom en sådan.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenterna ska vara godkända i kurser som motsvarar följande kurser:
HF1903 Matematik 1 7,5 hp
HF1004 Matematik 2 med matematisk statistik 7,5 hp
HS1003 Byggmekanik 1 7,5 hp
HS1004 Byggmekanik 2 7,5 hp
HS1008 Konstruktionsteknik 7,5 hp
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Egen litteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INLA - Inlämningsuppgifter, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Uppdragsutbildningskurs. Platser till kursen kan endast köpas av juridisk person som utser kursdeltagaren.
Kursen samläses med programkurs AF1024