AF106V Byggnaders energianvändning 2, - beräkning och deklaration 7,5 hp
Kursen ska ge den kompetens som behövs för att bedöma och beskriva en byggnads energiprestanda och för att göra och granska energideklarationer av byggnader. Den ska också ge kompetens för att bedöma effekten av olika slag av åtgärder för energieffektivisering.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen ska ge förståelse för hur energimåttet ska tolkas. Det inbegriper även aspekten exergi energikvalitet och hur energikvalitet kan förvaltas och med exergi som en aspekt. Den innehåller även;
Data för energianvändning el, olja, ved etc. Omräkning till ett normalår – vad är det, och hur går det till? Statistik för energianvändning. Simulering av energianvändning. Schablonvärden för hushållets energianvändning etc. Byggnadsskalet - bedömning och att hitta brister. Installationstekniska energisparåtgärder. Energianvändning i byggnormerna. Bedömning av värmepumpsinstallationer. Bedömning av lönsamhet för energisparåtgärder. Övning i att göra energideklarationer.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten ha kompetens som behövs för att bedöma och beskriva en byggnads energiprestanda och för att göra och granska energideklarationer av byggnader.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Att ha påbörjat kursen ”Byggnaders energianvändning 1– grunder” eller motsvarande kunskaper från en ingenjörsutbildning, till exempel 7,5 hp i byggnadsteknik.
Rekommenderade förkunskaper
Naturvetenskapliga förkunskaper i naturvetenskap eller ingenjörsexamen på gymnasienivå samt kunskaper i byggnaders energianvändning till exempel upphämtade genom att ha påbörjat kursen Byggnaders energianvändning 1, AF105V.
Utrustning
Kurslitteratur
Ett antal dokument och rapporter som ligger till grund för implementeringen av EUs energidirektiv i Sverige
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Arbetsuppgift och hemtentamen ska vara godkända för att man ska bli godkänd på kursen
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd arbetsuppgift
Godkänd tentamen
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.