Byggnadsakustik, Grundläggande akustiska definitioner och grundbegrepp. Kvantifiering och analys av ljud. Fysiologiska effekter orsakade av buller. Ljudöverföring, ljudabsorbering och ljudisolering. ljudpulser, Flanktransmission. Trafikbuller. Ljudutbredning utomhus. Ljudisolering i flerbostadshus. Ljudutbredning i rum. Steg- och luftljudisolering.
AF2404 Byggnadsakustik 7,5 hp

Kursen ger en inblick i vanliga problem inom byggnadsakustik och kunskap om hur man löser sådana problem i samarbete med specialister.
Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
HT 2025: P1 (7.5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50250
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AF2404 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
· Beskriva de fysiologiska effekterna orsakade av buller.
· Definiera grundläggande akustiska definitioner.
· Beskriva hur ljud kvantifieras och analyseras.
· Förklara grundläggande principer för ljudöverföring, ljudabsorbering och ljudisolering.
· Beräkna ljudisolering i bostadshus.
· Utföra trafikbullerberäkningar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i byggnadsmateriallära och byggnadsfysik, 15 hp motsvarande innehåll i kurser AF1301 och AF1402.
Gymnasiekurserna Eng B/6.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningsuppgifter, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.