Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AG1102 Ekonomisk geografi 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AG1102 (VT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar såväl klassiska som nyare teorier om företagens lokalisering och om drivkrafterna bakom arbetskraftens rörlighet i form av migration och daglig pendling. Perspektiv på regional utveckling och drivkrafterna bakom denna under olika skeden och samhällen beskrivs och förklaras. Som exempel kan nämnas förklaringsmodeller vilka beskriver arbetskraftens rörlighetsmönster, befolkningens boendemönster samt betydelsen av industriella kluster och regionala innovationssystem för den lokala och regionala utvecklingen. Men även kulturens och det sociala kapitalets betydelse behandlas.

Lokala arbets- och bostadsmarknaders funktionssätt och utvecklingen av regionförstoring, dvs. mer vidsträckta flerkärniga pendlingsomland behandlas ur såväl ett hållbarhets- som genderperspektiv.

Globaliseringens och internationaliseringens effekter på den lokala och regionala utvecklingen med avseende på företagens lokalisering och olika regioners konkurrenskraft är ett centralt inslag i kursen.

Kursuppläggning
Kursen inleds med en övergripande genomgång av ämnets karaktär, ekonomisk-geografiska teorier och förklaringsmodeller samt en historisk exposé över städernas och infrastrukturens olika funktioner. Därefter beskrivs och analyseras de rumsliga förändringsprocesserna från den lokala till den globala nivån. Här ingår också en beskrivning av den regionala utvecklingspolitiken på såväl svensk som EU-nivå.

Två projektarbeten bedrivs parallellt med föreläsningarna:

Projekt 1 – Näringslivets årsringar utgörs av en rumslig analys angående förändringsprocesser för näringslivets lokalisering i Stockholmsområdet. Utvalda områden besöks och förändringen dokumenteras utifrån ekonomiska lokaliseringsteorier. Ett exempel kan var hur gamla industriområdena idag har förändrat karaktär mot service, boende och olika former av kulturaktiviteter.

Projekt 2 - Datoruppgiften innebär träning i statistisk analys av regional befolknings- och näringslivstruktur med RAPS (Regionalt Analys- och PrognosSystem) som har utvecklats av NUTEK och SCB. Analysmodellen ger beslutsrelevant information för regionala och lokala aktörers regionala utvecklingsarbete.

Lärandemål

Kursen syftar till att visa hur näringslivets omvandling, företagens lokaliseringsval, arbetskraftens rörlighet och infrastrukturella förändringar påverkar lokal och regional utveckling. Utvecklingen analyseras ur ett hållbarhets- och globaliseringsperspektiv.

Efter fullgjord kurs ska teknologen kunna:

  • redogöra för teorier om drivkrafter bakom lokal och regional utveckling
  • analysera sociala och ekonomiska processer med rumslig innebörd
  • redogöra för regionalpolitikens utformning inom Sverige och EU
  • genomföra regionala analyser med datorstöd

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Naturresursteori, Matematisk statistik samt Samhällsekonomi.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • TEN2 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Projekt 1, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • ÖVN2 - Projekt 2, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänd skriftlig tentamen (TEN2; 4,5 hp), godkända projektuppgifter (PROJ1; 2,0 hp), (PROJ2; 1,0 hp).

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Bygg- och fastighetsekonomi, Urban teori grundkurs, Stads- och trafikplanering grundkurs samt Trafik- och vägteknik grundkurs.

Kontaktperson

Veranika Nagapetan, vna@kth.se

Övrig information

En av kurserna AG1102/SG1107 måste läsas. Vilken bestäms av inriktningsval.

Gammal kod: 1N1502