Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AG1152 Säkerhet och trygghet i praktiken 7,5 hp

En trygg miljö möjliggör tillfredsställandet av de mest fundamentala individuella behoven – en trygg bostad och en trygg stadsmiljö som tillåter fri rörelse. Risken att bli ett brottsoffer är ett hot mot just dessa fundamentala rättigheter. Om du blir ett brottsoffer beror bland annat på vem du är, var du är och när du är där. I kurserna tittar vi på de sätt som individers ålder, kön, etnisk bakgrund och identitet samverkar med varandra för att skapa barriärer och hinder mot trygghet. Liksom vissa individer och grupper i samhället är mer sårbara för brott än andra, är bestämda platser större brottsmåltavlor än andra delar av staden. Specifika fysiska och sociala miljöegenskaper identifieras och studeras för dessa platser i förhållande till brottshändelser och/eller otrygghet. Vi granskar kritiskt mer än tre decenniers teorier om brott och miljöer för att bygga upp kunskap vilket leder till mer medvetna handlingar vid planering för säkra miljöer.

Kursen behandlar säkerhet och trygghet ur ett interdisciplinärt perspektiv med fokus på boende- och stadsmiljö.

I den här kursen diskuterar vi kritiskt nuvarande planeringspraxis i Sverige, i synnerhet i relation till de aktuella samhällssäkerhetsutmaningar.  Se till exempel Kommuner mot brott - Regeringen.se

Kursen riktar sig till studenter inom samhällsplanering, kriminologi och (landskaps-) arkitektur samt till praktiker inom kommuner, brottsförebyggande organisationer och polisen.

Hälften av kurstillfällena är online/virtuellt och hälften på plats (KTH huvudcampus). Kurserna använder sig av ”blended learning” på tre olika sätt. För det första kombinerar den online digital media med traditionell så kallad Face-to-Face-kontakt, samt fältarbetsmetoden. För det andra används både engelsk och svensk litteratur. Slutligen är kursen baserade på både akademisk och praktisk kunskap. Välkommen!

Mer information? Kontakta Prof Vania Ceccato, vania.ceccato@abe.kth.se eller besök https://www.sakraplatser.abe.kth.se/sv/kth-kurser/

 

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande

Anmälningskod

61403

Rubriker med innehåll från kursplan AG1152 (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Säkerhet och trygghet är en mänsklig rättighet- att känna sig fri från risk och rädsla är

livsviktigt för alla människor. En trygg miljö möjliggör tillfredsställandet av de mest

fundamentala individuella behoven- en trygg bostad och en trygg stadsmiljö som tillåter fri

rörelse. Risken att vara ett brottsoffer är ett hot mot just denna fundamentala rättighet.

Beroende på vem du är, när och var du är- allt detta tillsammans- definierar risken

avbrottsoffrande.

I denna kurs tittar vi på sätt som individers ålder, kön, etnisk bakgrund och identitet korsar

varandra för att skapa barriärer och hinder mot trygghet. Så som vissa individer och grupper i

samhället är mer sårbara mot brott än andra, är bestämda platser som är större

brottsmåltavlor än resten av staden. Vidare tittar vi på specifika fysiska och sociala

miljöegenskaper av dessa platser i förhållande till brottshändelser.

Vi åtar oss synvinkeln som säger att miljön är inte en brottsbestämmare utan snarare ett

villkor, något som uppmuntrar brottmöjligheter, och ibland minskar dem. Om vi kan förstå

dessa villkor bättre, vi kan öka chanserna att på ett mer lyckande sätt arbeta med utmanande

offentliga miljöer. Vi granskar kritiskt mer än tre decennier av teorier om brott och miljöer

som ett sätt att bygga upp kunskap till mer medvetna handlingar under planering för säkra

miljöer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:

• förstå betydelsen av säkerhet/trygghet som flerdimensionella koncept

• tillämpa och kritiskt analysera de viktigaste teorierna som kopplar kriminalitet och

säkerhet/trygghet till offentliga miljöer.

• få en nyanserad syn på brottslighet och säkerhet i offentliga miljöer ur olika perspektiv:

användare, forskare och praktiker.

• diskutera de hinder som finns i situationsbaserad prevention i Sverige idag.

• använda relevant kunskap för att informera om planeringsmetoder vid hantering av

säkerhetsfrågor i Norden

• tillämpa nya färdigheter i ett slutprojekt och kommunicera resultat (skriftlig rapport och

muntlig presentation).

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Individuell inlämning, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till

studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med

dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För att få godkänd slutbetyg krävs 75% närvaro i kursen.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Vania Ceccato

Övrig information

Kurse ersätter AG1168