AG211X Examensarbete inom urban och regional planering, avancerad nivå 30,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Examensarbetets huvudsakliga syfte är att utvidga och fördjupa kunskaperna kring samhällsutvecklingens förutsättningar och drivkrafter, och om samhällsplaneringens frågeställningar och metoder.
Examensarbetet skall utveckla förmågan till självständigt arbete och förmågan att sätta sig in i och fördjupa sig i ett individuellt valt ämne, definiera och analysera ett problem samt finna och kritiskt diskutera möjliga lösningar. Genom examensarbetet ska studenten tränas i vetenskapssamhällets traditioner beträffande arbets- och redovisningssätt.
Ämnesbeskrivning
Regional planering är ett tvärdisciplinärt ämne och de frågeställningar som täcks har en avsevärd bredd. Ämnet behandlar planering på skilda rumsliga nivåer, från den lokala till den nationella och mellan nationer. Ämnets kunskapsområde innefattar teorier och metoder med anknytning till samhällsvetenskap såväl som till teknik eller design, vilka syftar till analyser av samhällsförhållanden och samhällsprocesser som kan påverkas genom fysisk planering och annan samhällsplanering.
Ämnets tvärdisciplinära karaktär gör att såväl problemval som val av teori och metod kan kopplas till olika typer av planeringsformer, samhällsprocesser och samhällsstrukturer. Problemområdet gäller härvid organisation av statlig, regional och kommunal sektors- och sektorsövergripande planering, men också organisation av andra aktörer som påverkar – och påverkas av – samhällsplanering. Problemområdet gäller också byggda och naturliga strukturer av olika slag.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska du kunna:
- På ett givet problem, kunna tillämpa relevanta kunskaper och färdigheter som förvärvats inom ämnet regional planering.
- Inom givna ramar, även med begränsad information, självständigt kunna analysera och diskutera komplexa frågeställningar, samt hantera större problem på avancerad nivå inom ämnet regional planering.
- Reflektera kring, värdera och kritiskt granska egna och andras vetenskapliga resultat.
- Kunna dokumentera och presentera ditt arbete, för given målgrupp, med högt ställda krav på struktur, formalia och språkhantering.
- Kunna identifiera ditt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla din kompetens..
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Examensarbetet skall utgöra en del av en ämnesfördjupning för att uppfylla kraven för en arkitekt- eller civilingenjörsexamen. Det innebär normalt att den studerande har läst inriktning stadsplanering inom Samhällbyggnadsprogrammet, masterprogrammen Sustainable Urban Planning and Design eller Environmental Engineering and Sustainable Infrastructure. Även studenter inom de nordiska masterprogrammet Sustainable Urban Transitions är behöriga, samt studenter från de tidigare masterprogrammen Spatial Planing och Urban Planning and Design. Studenter som förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt kan också vara behöriga.
För att påbörja examensarbetet krävs normalt 240 hp för civilingenjörsstudenter och 60 hp för masterstudenter. Examinator avgör om förkunskaperna är tillräckliga.
Studerande vid annan skola än Arkitektur och Samhällsbyggnad som önskar göra examensarbete inom ämnet regional planering måste inhämta godkännande från examinator samt från den egna skolans grundutbildningsansvar
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 30,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examensuppgift (XUPP; 30,0 hp)
För examination krävs godkänd slutrapport, seminariebehandling av rapportmanus samt godkänd medverkan som opponent vid en annan students examensarbetsseminarium. Studenten ska även förbereda rapporten för publicering i DiVA.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Tidigare kurskod: AG210X, 1H1004