Hoppa till huvudinnehållet

AG2142 Political Economy for Environmental Planners 7,5 hp

Global economic and political mechanisms with regard to environmental and sustainability problems. Processes of decision-making concerning local, national and international sustainability issues.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Anmälningskod

50447

Rubriker med innehåll från kursplan AG2142 (HT 2018–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursaktiviteter delas in i föreläsningar, gästföreläsningar och seminarier.

Kursen följer tre huvudsakliga spår: politisk ekonomi och hållbarhet; alternativ för utveckling; och internationella miljöförhandlingar som verktyg för att adressera globala hållbarhetsfrågor. Kursen innehåller fyra seminarier och tre uppgifter som ska skrivas i samband med dessa. Den avslutas med en salstenta som täcker alla tre ämnesspåren.

Kursinnehåll

Kursen är en introduktion till de miljö- och hållbarhetsmässiga aspekterna av hur det globala politisk-ekonomiska systemet fungerar. Kursen ger studenterna en grundläggande förståelse för politisk ekonomi, i första hand med fokus på globala och regionala problem relaterade till miljö och hantering av naturresurser. Den ger också en introduktion till de ekonomiska och politiska principerna för utformande av miljöpolicy och beslutsprocesser på lokal, nationell och internationell nivå.

Kursen följer tre huvudsakliga spår: politisk ekonomi och hållbarhet; alternativ för utveckling; och internationella miljöförhandlingar som en metod att adressera globala hållbarhetsfrågor. Studenterna kommer att lära sig om beslutsprocesser och beslutsanalys och få erfarenhet från gruppövningar och rollspel.

Lärandemål

Kursens mål är att:

  •  göra studenterna bekanta med det globala politisk-ekonomiska systemets mekanismer samt dess inverkan på global, nationell, regionell och lokal nivå vad gäller hållbarhet och miljö.
  • skapa förståelse för beslutsprocesser rörande hållbarhetsfrågor på alla nivåer, med särskilt fokus på förhandlingar om miljöfrågor.

Efter kursen förväntas studenten kunna:

  • Beskriva några vanliga ekonomiska och politiska verktyg för att lösa miljöproblem.
  • Förstå betydelsen av specifika ekonomiska och politiska koncept och ge exempel på hur dessa används i samband med miljö och hållbarhet, t ex välstånd, utveckling, ekonomisk tillväxt, effektivitet och cost-benefit analysis.
  • Presentera en analys av politisk-ekonomiska och sociala institutioners inverkan på lokal och global miljö.  
  •  Förklara vad som speciellt kännetecknar internationella miljöförhandlingar, med särskilt fokus på klimatförhandlingar och klimatförändringsdebatten.
  • Skriva en vetenskaplig litteraturöversikt, inklusive en kritisk analys/värdering av de huvudsakliga argument som tas upp i litteraturen.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen i arkitektur, landskapsarkitektur, civilingenjör i byggd miljö eller motsvarande, samhällsplanering eller samhällsvetenskapliga ämnen med minst motsvarande 30 hp inom området urban och regional planering, transportplanering, regional planering och ekonomi, geoinformatik eller miljövetenskap.

Utöver detta krävs dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande engelska B/engelska 6 eller motsvarande (TOEFL, IELTS, etc).

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Students are to read the literature for the course provided on the web-based learning platform, which may contain some of the following literature:

Daly, Herman E. (1991). Steady-State Economics, 2nd ed. Washington, D.C.: Island Press. 

Edwards-Jones, Gareth; Davies, Ben & Hussain, Salman (2000). Ecological Economics: an introduction. London: Blackwell Publishing.

Ostrom, Elinor (2000). Collective action and the evolution of social norms. Journal of Natural Resource Policy Research, Vol 6(4): 235-252.

Sachs, Wolfgang (2000). Development: The Rise and Decline of an Ideal. Working paper, Wuppertal Institute for Climate, Environment, Energy.

Solnit, Rebecca (2016/2004). Hope in the Dark: Untold Histories, Wild Possibilities. Chicago: Haymarket Books.

Obligatorisk och övrig kurslitteratur görs tillgänglig för studenterna på den webbaserade läroplattformen och kan bland annat inkludera följande litteratur:

Daly, Herman E. (1991). Steady-State Economics, 2nd ed. Washington, D.C.: Island Press. 

Edwards-Jones, Gareth; Davies, Ben & Hussain, Salman (2000). Ecological Economics: an introduction. London: Blackwell Publishing.

Ostrom, Elinor (2000). Collective action and the evolution of social norms. Journal of Natural Resource Policy Research, Vol 6(4): 235-252.

Sachs, Wolfgang (2000). Development: The Rise and Decline of an Ideal. Working paper, Wuppertal Institute for Climate, Environment, Energy.

Solnit, Rebecca (2016/2004). Hope in the Dark: Untold Histories, Wild Possibilities. Chicago: Haymarket Books.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LIT1 - Course Papers, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Examination, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

The course is mainly presented as lectures and seminars. Attendance at all lectures is highly encouraged but the minimum requirement is at least 75% of the lectures. Participation in all the seminars is mandatory to fulfill the course requirements.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

AG2143 Sustainable Urban and Rural Development

AG2803 Ecosystem Support and Environmental Justice

Kontaktperson

malin.hansen@abe.kth.se