Disposition för Studio: Schemat innehåller: Skräddarsydda föreläsningar, textbaserade seminarier, träning baserad på seminarier, studiebesök, handledning, projektaffischer och kritiska slutsessioner med inbjudna yrkesverksamma.
AG2187 Avancerad urbanism studio- stadens urbana rum 6,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG2187 (HT 2016–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
En intensiv studio som introducerar studenten till glokala frågor med fokus på komplexa delar av den offentliga sfären som belyser det urbana materialet som en generator för det sociala livet på offentliga platser; programmodulerna (2 och 3) kommer att bidra med en (bak)grund för det innehåll som behövs för att utföra denna studio. Studenterna arbetar i små grupper/lag med att skapa ett stadsplaneringsprojekt med ett särskilt förslag till en utvald urban fråga som tar upp en komplex verklighet, social, ekonomisk, miljörelaterad eller kulturell. Kontexten och projektuppgiften är "glokal", dvs. svensk och/eller europeisk men tar samtidigt upp liknande problem och utmaningar globalt. Projektet för fram idén om att lära sig av stadsbyggnadshistorien och skapa kontemporär urbanism som är "cityism" – stadsliknande kvalitet och karaktär, dynamik och kinetik hos ett levande samhälle och en demokratiskt inkluderande plats, och med hög urbanitet där den offentliga sfären, torg, gator, kvarter och offentligt liv spelar en avgörande roll i skapandet och utformningen av rummet.
Lärandemål
Studio är en del av tre studioprojekt och det är "Advanced Urban Studio", föregången av "Nordic Studio - Urban Public Places" och följt av "International Placemaking Studio – Rethinking the Public Realm". Målet för alla tre studios är att förutse frågor och problem inom stadsplanering och stadsbyggnad som kommer att komma i allmänhetens fokus inom en snar framtid.
Efter att ha uppnått kraven för studiokursen ska studenten till fullo kunna förstå hur tidlös stadskvalitet och urbanitet kan tolkas och tillämpas på ett nytt, humanistiskt orienterat sätt för stadsplanering och stadsbyggnad. Studenten kommer även att kunna identifiera de viktigaste delarna och principerna för en inkluderande stadsplanering och relationen mellan stadsbyggnadshistoria och samtida diskussioner om retrofitting, reparering och ombyggnad av stadsdelar, offentliga platser och kvarter. Slutligen kommer studenten att kunna utveckla sina idéer, tankar och kritiska reflektioner inom en unik kontext och kultur i den avancerade studion. Detta kommer i sin tur uppmuntra och erbjuda ett brett utbud av åsikter och perspektiv för att skapa en frukbar kunskapsmiljö där nya idéer och visioner kommer att växa och utvecklas. Studion tar upp viktiga samtidsfrågor som urbanitet, blandad användning, fastigheters dynamik och variation, adaptiva bostäder samt demokrati, rättvisa och jämlikhet. Studion står för de färdigheter och verktyg som behövs för att utforma, problematisera, syntetisera, kommunicera och samarbeta.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Tre år av studier inom stadsplanering, regional utveckling, arkitektur, urbansociologi, kulturgeografi, fysisk planering eller liknande samt kursen AG2186.
Denna kurs är inte öppen för internationella utbytesstudenter.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Allt e-baserad screening litteratur meddelas och blir tillgänglig vid studions start.
Litteraturen är också synkroniserad med de parallella moduler/kurser i programmet.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Övning/föreläsning, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Övning- projektarbete, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Övning, projektarbete (PRO1; 4.0 hp)
Övning, föreläsning, (MOM1; 1.0 hp)
Seminarier (SEM1; 1.0 hp)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.