Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AG225V Kvalitet i arkitektur och stadsbyggnad 20,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AG225V (HT 2008–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen innehåller två delar. En första del med föreläsningar och studiebesök. En andra del med eget arbete (recensioner/papers).
Föreläsningsdelen innehåller två block av föreläsningar som behandlar grundläggande kvalitetsfrågor, Vissa föreläsningar hålls på engelska av inbjudna gästföreläsare. Det första blocket innehåller fem föreläsningar med fokus på kvalitet i arkitektur. Det andra blocket består av fem föreläsningar som tar upp kvalitet i stadsbyggnad.
Studiebesök och övningar. Litteraturseminarium/recension.
Eget arbete - artikel/paper. Kritik - genomgång av arbete.

Vi skall i kursen fördjupa oss i frågor som ”vad är kvalitet”?, ”vad kännetecknar goda exempel”? och ”hur avgörs kvalitetsfrågor”? Begreppet kvalitet sträcker sig från estetiska dimensioner på den ena sidan över till tekniska egenskaper på den andra sidan. Kvalitet kan vara något som syns, utpekas, upplevs, planeras, kontrolleras, mäts och protokollförs. Begreppet kvalitet har en mångtydig kärna, som behöver preciseras för att bli användbart. Det finns inte några entydiga och slutliga svar på kvalitetsfrågor i arkitektur och stadsbyggnad. Nya fall av god design uppstår hela tiden. Uppfattningar om vad som kännetecknar goda lösningar på designproblem i arkitektur och stadsbyggnad varierar också över tid. Oenigheten handlar både om vad kvalitet är och hur kvalitet skapas. Denna dubbelhet i begreppsanvändningen kommer att lyftas fram, diskuteras och analyseras i kursen.  

Professioner bär på föreställningar om kvalitet. Kunskap om kvalitet förmedlas genom träning, övning och inskolning i yrkeskulturer. Vi har både behov av att veta vad som utmärker goda arbetsresultat och hur man bör gå tillväga för att uppnå önskat utfall, kvalitet i byggd miljö. Ett gott omdöme framstår som önskvärt. Kvalitet är i denna mening länkat till kunskap och praxis. David Hume påpekade redan 1776 att vad som är sämre och bättre smak avgörs med hänsyn till vissa regler. I en kärnfull mening noterar han att en smakdomare skall ha ett starkt omdöme förenat med förfinad känsla, förstärkt av övning, fullkomnat genom jämförelser och befriat från alla fördomar.

Lärandemål

Kursen har tre övergripande syften. En första avsikt är att ge en introduktion till begreppet kvalitet och visa hur kvalitetsbegreppet används i arkitektur och stadsbyggnad. En andra mål är att visa och analysera kvalitetsbedömningar. För det tredje är syftet att kursdeltagarna genom eget arbetet skall erhålla kunskap om kvalitet som teori och professionell praktik.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande högskolebehörighet, dvs avslutad gymnasieutbildning inkl svenska och engelska, samt 60 hp (fd 40 p) i arkitektur/samhällsplanering eller motsv.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kurslitteraturen anslås på kursens hemsida fyra veckor innan kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • LIT1 - Litteraturuppgift, 5,0 hp, betygsskala: P, F
  • NÄR1 - Närvaro, 5,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projektarbete, 8,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Redovisning av recension/litteratur på särskilt seminarium. Redovisning av eget arbete och medverkan i kritik. En bearbetad version av texten skall lämnas in efter genomgången på seminarium. 80% närvaro.

Övriga krav för slutbetyg

Litteraturseminarium (SEM1; 5 hsp), Inlämningsuppgift (INL1; 2 hsp), Närvaro (NÄR1; 5 hsp), Projektarbete (PRO1; 8 hsp).

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Reza Kazemian, reza@infra.kth.se, 08-790 9240