Hoppa till huvudinnehållet

AG2803 Ecosystem Support and Environmental Justice 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AG2803 (HT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen knyter ihop och introducerar grundläggande begrepp inom områdena ekosystemberoende och miljörättvisa – två perspektiv som ofta förbises i policy och planering. I kursen illustreras och diskuteras den ekologiska resursbas som behövs för att understödja urbana strukturer och en konsumtionsintensiv livsstil samt hur naturresurser och negativ miljöpåverkan fördelas mellan olika grupper i samhället. Under kursen diskuteras också strategier för hållbar, rättvis och inkluderande naturresursanvändning och potentialer för att främja miljörättvisa i planering och miljöteknik.

Lärandemål

1. Översiktligt kunna beskriva de historiska rötterna till forskningsfältet och rörelsen "miljörättvisa " och diskutera vad begreppet innebär i dag

2. Ingående kunna förklara vad "ekosystemberoende" innebär

3. Kunna diskutera och exemplifiera hur urbana och västerländska samhällen är beroende av och påverkar socioekologiska system lokalt och globalt

4. Kunna reflektera över hur miljörättvisa och ekosystemberoende är relaterade och hur dessa diskurser förhåller sig till andra hållbarhetsdiskurser

5. Kunna utvärdera verkliga fall genom att tillämpa teorier om miljörättvisa och ekosystemberoende och utveckla förslag på hur en mer socioekologisk rättvis planering/ miljöteknik kan implementeras samt reflektera över förutsättningarna för detta

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

3 års universitetsstudier inom samhällsplanering, regional planering, arkitektur, teknik eller samhällsvetenskap. Dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande (TOEFL, IELTS t.ex.).

Rekommenderade förkunskaper

AG2811 Planning for Resilience och AG2805 Sustainable Planning and Design, eller AG2142 Political Economy for Environmental Planners och AG2143 Sustainable Rural and Urban Development eller liknande kurser.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Agyeman, J. and Evans, T. 2003. Toward Just Sustainability in Urban Communities: Building Equity Rights with Sustainable Solutions: Annals of the American Academy of Political and Social Science, 590: 35-53

Bradley, K., Gunnarsson-Östling, U. and Isaksson, K. (2008) “Exploring environmental justice in Sweden – How to improve planning for environmental sustainability and social equity in an “eco-friendly” context”. Projections, MIT Journal of Planning, 8, pp 68-81.

Bullard, R. 2001. Environmental Justice in the 21st Century: Race Still Matters. Phylon 49 (3/4): 151-171.Stable URL: http://www.jstor.org/stable/3132626.

Gunnarsson Östling, U. and Svenfelt, Å. In press. Sustainability discourses and justice: towards social-ecological justice. In Handbook of Environmental Justice. (will be handed out)

Hornborg, A. 2011. Zero-sum world: How to think about ecologically unequal exchange. In: Hornborg (Ed.) Global Ecology and Unequal Exchange Fetishism in a zero-sum world. Routledge, Oxon. Available as E-book in KTH library.

Humphrey, M. 2002. The Foundations of Ecocentrism. In: Preservation Versus the People?: Nature, Humanity, and Political Philosophy. Oxford Scholarship Online. (p 1-6)

MEA (Millenium Ecosystem Assessment) (2005). Chapter 2: Ecosystems and their services. In: Ecosystems and human well-being: synthesis. Island Press, Washington DC.

Movik, S. 2014. A fair share? Perceptions of justice in South Africa’s water allocation reform policy. Geoforum 54 (July 2014) 187–195. (The specific South African case can be read extensively)

Ostrom, E. (2009). A General Framework for Analyzing Sustainability of Social-Ecological Systems. Science,325(5939), 419–422. http://doi.org/10.1126/science.1172133

Schlosberg, D. 2012. Climate Justice and Capabilities: A Framework for Adaptation Policy. Ethics & International Affairs 26(4), pp. 445-461

Sikor, T. and Newell, P. Globalizing environmental justice? (Editorial) Geoforum 54 (July 2014) 151-157.

Kurslittarturen kan komma att uppdateras och modifieras från år till år

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LIT2 - Literature Assignment, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Project work, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminar, 0,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

LIT2: Individuell litteraturuppgift baserad på kurslitteraturen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, Fx, F

PRO1: Projektarbete om planering med ekosystemberoende och miljörättvise-perspektiv samt en individuell reflekterande text, 4 poäng, betygsskala: A, B, C, D, E, Fx, F

SEM1: Seminarier där centrala begrepp och litteratur diskuteras, 0,5 hp, betygsskala G, U

Slutbetyget beräknas som ett avrundat, vägt genomsnitt av LIT2 och PRO1, där PRO1 har vikt 4 och LIT2 har vikt 3.

Övriga krav för slutbetyg

Berygskriterier specificeras för varje kursomgång

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelserna gäller t. o. m HT 2021 Därefter finns ingen möjlighet att bli godkänd i kursen AG2803.

Modulen SEM1 (AG2803) kan ersättas av fyra seminarier i modulen SEM1 (AL2503). Om studenten redan har godkända seminarier från SEM1 i AG2803 ska delta på seminarier SEM1 AL2503 med annat innehåll.

Modulen LIT2 (AG2803) kan ersättas med modulen TEN1 (AL2503). Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras mellan olika kursomgångar.

Modulen PRO1 (AG2803) kan ersättas med modulen PRO1 (AL2503) plus en skriftlig kompensationsuppgift som motsvarar 1 hp. 

Övrig information

Kursen ersätts av AL2503 läsårsplan för THSSM och TMHIM fr. o. m HT20