Hoppa till huvudinnehållet

AH2111 Logistik, fördjupningskurs med projekt 15,0 hp

Kursens kärna är simulering av logistikflöden I och mellan företag.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AH2111 (VT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen lär ut grundläggande modeller inom inköp, produktion, och distribution. Kursen täcker både begreppsnivå och detaljerade analyser av flödeskedjor. Undervisningen sker genom föreläsningar men huvudsakligen genom simulering i datormiljö (laboration) och inlämningsuppgifter.

Kursen behandlar beslutsmodeller för utformning av flödeskedjor på detaljerad nivå genom simulering. Under förberedda laborationer simuleras olika utformning och karaktär på flödeskedjan, avseende lager, produktion och leveransprocesser. Dataunderlag från databas används.

Projektet genomförs i kontakt med valt företag.

Lärandemål

Kursens mål är att ge praktisk kunskap om metoder som används för att förbättra flödeskedjans effektivitet. Efter kursen ska studenterna kunna förstå grundläggande koncept inom systemdynamik tillämpade på flödeskedjor, och kunna förklara resultaten av simuleringar.

Speciellt kommer studenterna att klara:

  • att modellera och analysera hur beslut om ändrade flöden påverkar flödeskedjans stabilitet och effektivitet.
  • Att modellera flödeskedjor i flera led
  • Att göra en design av en flödeskedja relaterat till karaktären på en viss marknad.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Högskolestudier om minst 180 hp samt dokumenterade kunskaper i svenska B eller motsvarande.

Kursen kräver att man läst AH2102 Logistik & transport, eller kurs i Supply Chain Management (Indek), eller motsvarande grundkurs i logistik & supply chain management.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

John Sterman, Business Dynamics: Systems Thinking and Modeling for a Complex World, McGraw-Hill/Irwin, 2000

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • ÖVN1 - Övning, 15,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

ÖVN1 - Övning, 15,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Övriga krav för slutbetyg

Kursen examineras genom godkända laborationer och inlämningsuppgifter baserade på simulering och kurslitteratur samt en slutrapport som även redovisas muntligt.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Behzad Kordnejad (behzad.kordnejad@abe.kth.se)

Övrig information

Kursen ges både på Svenska och Engelska

Gammal kod: 1N1218