Hoppa till huvudinnehållet

AH2207 Projektarbete i spelteori 7,5 hp

Kursen ger grundläggande träning i att formulera och analysera ett spelteoretiskt problem och dokumentera detta i en rapport.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AH2207 (VT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Spelteori förekommer inom många olika områden såsom beslutsteori, nationalekonomi, statsvetenskap, marknadsföring, transporter och datalogi. Kursen ger en möjlighet att fördjupa sig i en teoretisk eller tillämpad frågeställning som lämpar sig för spelteoretisk analys. Kursen genomförs som ett individuellt projektarbete, och innebär fördjupade studier i, exempelvis, olika lösningskoncept, inlärning, konvergens. Ett viktigt inslag i denna kurs är det teknikorienterade angreppssättet, där matematisk analys (exempelvis stokastiska approximationer) och/eller datorsimuleringar har en avgörande betydelse. Genomförande av experiment kan vara ett kursmoment. Projektplanering och redovisning är också viktiga kursmoment.

Lärandemål

Spelteori används inom många olika områden. Projektet ger möjlighet till formulering och analys av ett teoretiskt problem inom spelteori, alternativt tillämpning av spelteori för formulering och analys av ett tillämpat problem. Efter avslutad kurs skall du kunna

  • formulera ett tillämpat (eller teoretiskt) problem spelteoretiskt
  • analysera det spelteoretiska problemet utifrån olika spelteoretiska lösningskoncept
  • i analysen välja och kritiskt granska ett spelteoretiskt lösningskoncept (om tillämpligt)
  • utforma och genomföra experiment (om tillämpligt)
  • programmera algoritmer och genomföra datorsimuleringar (om tillämpligt)
  • självständigt söka relevant litteratur- presentera resultatet av arbetet såväl muntligt som skriftligt i en skriftlig rapport av god kvalitet

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

  • Akademisk studier om minst 180 hp inom teknik, ekonomi eller samhällsbyggnad
  • Dokumenterade kunskaper i engelska  B eller motsvarande.
  • AH2205 Spelteori eller motsvarande

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Relevant litteratur bestäms utifrån projektuppgiftens inriktning

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Project, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänd projektplan, godkänd skriftlig slutrapport och godkänd muntlig redovisning (PRO1; 7,5 högskolepoäng)

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Anders Karlström, 087909263, amail@kth.se

Övrig information

Kursen är sökbar som fristående kurs