AH2917 Advanced Theory of Errors 7,5 hp
Kursen ger fördjupningar i avancerade statistiska metoder för analys av mätdata.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Generaliserade matrisinverser
- Fri nätutjämning
- Varians-kovarians-komponenter: Helmert-metoden, MINQUE och BQUE
- Lokala överbestämningar
- Data-snooping och grovafel-sökning
Projektarbetet avser utjämning och analyser av en 2D-trianguleringsnät. Arbetet och resultatet ska redovisas i en projektrapport.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
- kunna beräkna generaliserade matrisinverser och tillämpa dem i fri nätsutjämning
- förstå begreppen varians- och kovarians-komponenter och hur dessa kan uppskattas
- kunna detektera grova fel i mätdata
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående studerande:
-
Kandidatexamen eller motsvarande inom lantmäteri eller geoinformatik motsvarande minst 180 hp samt dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande.
För programstuderande:
-
AH2921 Felteori eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
För fristående studerande:
-
Kandidatexamen eller motsvarande inom lantmäteri eller geoinformatik motsvarande minst 180 hp samt dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande.
För programstuderande:
-
AH2921 Felteori eller motsvarande
Utrustning
Kurslitteratur
Fan, H. (2006). Theory of Errors and Least Squares Adjustment. KTH.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Project, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektarbete (PRO1; 7.5hp)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.