AI1126 Samhällsbyggnadsprocessen för fastighet och finans 6,0 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
50570
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen består av en introduktion till ett antal centrala områden inom fastighet och finans; det finansiella systemets roll och funktion, bostadsmarknaden, den kommersiella fastighetsmarknaden, samt ekonomi och investeringskalkylering.
Studenterna kommer även att erhålla praktiska erfarenheter av att insamla, bearbeta och analysera information på ett korrekt och begripligt vetenskapligt sätt, genom att färdigställa och presentera en kursuppsats inom området.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
• Redogöra för fastighetsmarknadens utveckling och hållbarhet vad gäller funktion, finansiering och förvaltning
• Redogöra för den finansiella sektorns historia, hållbarhet och utveckling, det finansiella systemets uppbyggnad och aktörer, samt den finansiella marknadens roll i samhällsbyggnadsprocessen
• Redogöra för hur lagar, regelsystem och olika intressenters agerande påverkar fastighetssektorn och den finansiella sektorn
• Redogöra för grunderna bakom investeringskalkyler samt redogöra for hur dessa relaterar till samhällsekonomiska kalkyler
• Lokalisera, använda och värdera olika typer av informationskällor och beslutsunderlag
• Skriva och muntligen presentera en välstrukturerad och informativ uppsats
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ingen särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.