Två parallella processer studeras i kursen. Den första processen är projektutvecklingsprocessen: hur analysera behov och marknad, finna och utveckla tomt och byggrätter, hantera legala förutsättningar och finansiering, definiera och utforma byggnaden, upphandla byggproduktionen, marknadsföra och finna hyresgäster och köpare. Den andra processen är produktionsprocessen: planering, tillverkning, inköp, leverans och montering. Det nära och strategiska sambandet mellan dessa två processer studeras utifrån projektledarens perspektiv och uppgift.
AI2803 Projektutveckling och byggprocesser 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2015
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen syftar till att ge studenten insikt i värdeskapande aktiviteter i alla skeden av ett byggprojekt och hur dessa kan förverkligas i byggproduktionsskedet. Efter genomgången kurs ska studenten vara förberedd för att kunna delta i och leda konceptuell utveckling av projekt och att organisera och leda byggprocesser från byggnadsprogram och design till produktion och förvaltning.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Projektkommunikation (AI2801) eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Uppstas, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
ÖVN1 - Individuell uppsats, 5,0 hp
SEM1 - Seminarium, 2,5 credits
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.