AI2809 Ledning av byggprojekt 7,5 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Anmälningskod
60368
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen omfattar planering, ledning och styrning av byggprojekt under senare projekteringsskeden, upphandling, produktion och idrifttagning. Följande aspekter behandlas:
- Upphandlingsstrategier för byggprojekt
- Entreprenad- och konsultkontrakt, även internationella
- Planering, ledning och styrning av produktionsprocessen, inklusive risk, kostnad, förbättring, industrialisering, leverantörer, arbetsmiljö, logistik och överlämnande.
- Ledarskap, kultur och relationer
- Social och ekologisk hållbarhet i byggande
Lärandemål
Målet med kursen är att förbereda studenterna dels för fortsatta studier på avancerad nivå inom fastigheter och byggande, dels för att planera, leda och medverka i produktionsprocesser i byggprojekt. Efter kursen ska deltagarna kunna:
- Baserat på etablerad forskning inom området, beskriva, analysera och välja strategier och metoder för att upphandla, organisera och leda byggprojekt, särskilt under produktionsfasen, utifrån målsättningar för ett hållbart samhällsbyggande.
- Söka, sammanställa och referera till forskningsbaserad litteratur inom kursens område.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet till masterprogrammet Fastigheter och byggande. AI2810 Project Communication eller motsvarande och pågående deltagande i AI2808 Project Development and Architectural Concepts eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Literaturen annonseras i början av kursen.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Skriftlig tentament, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen är tidsbegränsad.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.