Kursen behandlar miljöhistoriska frågeställningar men lägger också vikt vid frågor om landskap, risk och infrastruktur, liksom vid den teknik och politik som sätter ramarna för hur människor bygger i och påverkar miljön. Den geografiska räckvidden är global, men exempel från Sverige kommer också att ges i rikt mått. Tyngdpunkten ligger på modern tid, särskilt 1900-talet.
AK1204 Miljöhistoria 7,5 hp

Frågor om antagning och liknande, var god kontakta: kursexp@abe.kth.se
Frågor om kursens innehåll, var god kontakta: gioielli@kth.se
Den här kursen är en introduktion till miljöhistoria, ett synsätt som ställer en enkel fråga: Vilken roll har naturen spelat i människans historia?
Svaren på denna fråga kan vara enkla, som orkaner och jordbruk, men också komplexa och ofta förvirrande, som klimatförändringar. Under tolv veckor kommer vi att utforska naturen som en historisk aktör, men också hur människans idéer om naturen har format historien. Eftersom naturliga processer ofta utspelar sig över stora avstånd och långa tidsperioder kommer kursen att vara global och täcka perioden från cirka 1800 till idag. Vi kommer att behandla de viktigaste skärningspunkterna mellan miljö- och globalhistoria under denna period, inklusive kolonial expansion och biologiskt utbyte, industrialisering och urbanisering samt den moderna teknikens miljöpåverkan. Vi kommer att använda den breda omfattningen och den expansiva tidsperioden för att tänka på miljöhistoria tematiskt och täcka ett nytt ämne varje klass, samtidigt som vi rör oss ungefär kronologiskt från 1700-talet till 2000-talet.
De primära lärandemålen är att du ska bli grundligt engagerad i de begrepp, centrala teman och frågor som tas upp inom miljöhistoria; förstå hur de relaterar till några av de viktigaste världshistoriska teman under den moderna perioden; och börja fundera på hur du kan använda dessa begrepp när du studerar andra historiska perioder och försöker ta itu med samtida miljödilemman, både i andra klasser och i ditt yrkesliv och privatliv. Studenterna kommer också att utveckla grundläggande historiska färdigheter, kritiskt tänkande och kommunikationsförmåga under denna termin.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AK1204 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren:
- besitta kunskap om miljön som begränsande faktor i mänskliga samhällen från äldsta tid och fram till det moderna samhället,
- kunna beskriva och förklara hur och varför miljön har blivit en politisk, ekonomisk och teknologisk fråga i det moderna samhället,
- kunna analysera det växande intresset för risker, kriser och katastrofer och förstå dessa företeelser i ett historiskt sammanhang.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Endast grundläggande behörighet.
Rekommenderade förkunskaper
Inga särskilda förkunskaper rekommenderas.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Essay, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Aktivt följa föreläsningar (1 gång per vecka) och seminarier (1 gång per vecka); vid ett seminarium genomföra en förberedd referatuppgift eller kommentar; med tydlig förankring i kurslitteratur och föreläsningar/seminarier skriva en kort uppsats (ca 2000 ord) kring ett av kursens centrala teman.
Närvarokrav för att få godkänt. Frånvaro vid mer än 25% av föreläsningar eller vid fler än ett seminarium kompenseras genom extra skrivuppgift.
Övriga krav för slutbetyg
Utvärderingskriterier:
- Uppsats (50%)
- Muntlig och skriftlig presentation vid seminarier (20%)
- Allmän aktivitet vid föreläsningar och seminarier (30%)
Resultaten i samtliga tre delmoment bildar tillsammans ett samlat betyg för kursen som helhet.
Närvarokrav för att få godkänt. Frånvaro vid mer än 25% av föreläsningar eller vid fler än ett seminarium kompenseras genom extra skrivuppgift.
Kriterierna för bedömning av uppsatsen:
- Hur väl kurslitteraturen återspeglats i uppsatsen; använd litteratur skall anges i form av en lista med referenser.
- Förmåga att presentera ämnet och argumentera för dess miljöhistoriska relevans och allmänna betydelse.
- Förmåga att utveckla en sammanhållen argumentering och organisera fakta och uppgifter så att dessa stödjer argumenteringen.
- Analytisk förmåga.
- Klarhet i framställningen och förmåga att skilja källor och referenser från författarens egen analys och argumentering.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Kursen kan komma att ställas in om färre än 10 studenter tackar ja till erbjuden plats.
Tidigare kurskod: 4D1212