AK2018 Fortsättningskurs i forskningsetik 4,5 hp

Denna kurs utvecklar teman och resonemang som presenterats i AK2017 Introduktionskurs till forskningsetik. Tyngdpunkten läggs på de problemställningar som kursdeltagarna väljer som ämne för sin självständiga projektuppgift.
Efter genomförd kurs ska den studerande självständigt kunna beskriva och diskutera forskningsetiska problem inom det egna ämnesområdet. Den studerande ska dessutom kunna ge en nyanserad framställning av olika möjliga förhållningssätt till specifika problem, och kunna analysera och diskutera etiska argument i relation till dessa olika förhållningssätt.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se information från rätt kursplan och kursomgång.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Denna kurs utvecklar teman och resonemang som presenterats i AK2017 Introduktionskurs till forskningsetik. Tyngdpunkten kommer att läggas på de problemställningar som kursdeltagarna väljer som ämne för sin självständiga projektuppgift.
Kursen ges under förutsättning att minst 5 studerande tackar ja till erbjuden plats.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska den studerande självständigt kunna beskriva och diskutera forskningsetiska problem inom det egna forskningsämnet. Den studerande ska dessutom kunna ge en nyanserad framställning av olika möjliga förhållningssätt till specifika problem, och kunna analysera och diskutera etiska argument i relation till dessa olika förhållningssätt.
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Högskolestudier inom naturvetenskap/teknik motsvarande 120 hp, samt engelska B.
Rekommenderade förkunskaper
AK2017 Introduktion till forskningsetik, 3 hp eller motsvarande/närliggande ämne rekommenderas. Observera: en etikmodul på 1-2 hp i någon kurs på grundnivå eller i TaMoS kan inte sägas motsvara AK2017.
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur anslås på kursens hemsida senast fyra veckor innan kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Tentamen (TEN1, 1,5 hp), pass/fail. Inlämningsuppgift (INL1; 3 hp) A-F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb AK2018Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen ges under förutsättning att minst 5 studerande tackar ja till erbjuden plats.
Om flera programstuderande söker än det angivna maxantalet för kursomgången kan urval göras bland de programstuderande enligt principen om förtur till den som klarat av flera hp inom sitt utbildningsprogram.