AK2050 Vetenskapsteori och vetenskaplig metodik med tillämpningar (medicinsk etik) 6,0 hp

Theory and Methodology of Science with Applications (Medical Ethics)

Kursen mål är att förse studenten med en djupare förståelse för metodologiska och filosofiska problem inom naturvetenskaperna, och att inspirera till reflektion över sådana problem inom studentens egna utbildningsområde. Efter genomgången kurs ska studenten ha tillskansat sig kunskap om grundläggande problem inom metodologi och vetenskapsteori, särskilt med avseende på naturvetenskaperna. Studenten ska också kunna identifiera och kritiskt diskutera problem inom medicinsk etik och den medicinska teknikens etik.

  • Utbildningsnivå

    Avancerad nivå
  • Huvudområde

    Samhällsbyggnad
  • Betygsskala

    A, B, C, D, E, FX, F

Kurstillfällen/kursomgångar

HT19 för programstuderande

HT18 för programstuderande

  • Perioder

    HT18 P1 (4,5 hp), P2 (1,5 hp)

  • Anmälningskod

    50436

  • Kursen startar

    2018-08-27

  • Kursen slutar

    2019-01-14

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser

    Ingen begränsning

  • Schema

    Schema (nytt fönster)

  • Planerade moduler

    P1: C1, I1, C2, D2, I2. P2: I1, I2. mer info

    I period 1 avser modulerna C1, C2 och D2 föreläsningarna, medan moduler I1 och I2 avser seminarier.

  • Kursansvarig

    Johan Berg <johan.berg@abe.kth.se>

  • Målgrupp

    Obligatorisk för TMLEM åk 2. Endast för studenter från TMLEM åk 2.

  • Del av program

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • redogöra för och på vetenskapsteoretiska och metodologiska problemområden tillämpa grundläggande vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp.
  • redogöra för grundläggande teorier om vetenskapernas kunskapsteoretiska och förklaringsmässiga förutsättningar.
  • identifiera och kritiskt diskutera, såväl muntligen som skriftligen, grundläggande vetenskapsteoretiska och metodologiska problem inom teknik-, natur-, samhällsvetenskaperna.
  • identifiera och kritiskt diskutera, såväl muntligen som skriftligen, specifika metodologiska problem i en undersökning, upplägget för ett experiment, användandet av en viss mätmetod, eller användandet av en viss modell.
  • analysera relationen mellan de resultat som uppnåtts i en undersökning och de slutsatser som motiveras av resultaten.
  • identifiera och kritiskt diskutera grundläggande vetenskapsteoretiska och metodologiska problem inom studentens ämnesinriktning.
  • identifiera och kritiskt diskutera problem inom medicinsk etik.

Kursens huvudsakliga innehåll

Det följande är en ej helt uttömmande lista över vad som behandlas i kursen.

  • Vetenskaplig kunskap
  • Hypotesprövning
  • Orsaker och korrelationer
  • Observationer och mätningar
  • Experiment
  • Modeller
  • Lagar och förklaringar
  • Vetenskapens utveckling
  • Forskningsetik
  • Vetenskapliga artiklar och peer review
  • Medicinsk etik

Kursupplägg

Föreläsningar, seminarier och projektarbete.

Behörighet

180 hp, varav minst 1,5 hp inom medicinsk etik. Engelska B från svenskt gymnasium eller motsvarande.

Litteratur

Meddelas senast vid kursstart. Tidigare har använts:

  • Sven Ove Hansson "The Art of Doing Science" (kompendium)
  • Artiklar som delas ut.

Examination

  • PRO1 - Projekt, 1,5, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,5, betygsskala: P, F
  • TENA - Tentamen, 3,0, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Krav för slutbetyg

Seminarier (SEM1; 1,5 hp), skriftlig tentamen (TENA; 3 hp) och projektredovisningar (PRO1; 1,5 hp).

Ges av

ABE/Filosofi

Kontaktperson

kurser.tamos@abe.kth.se

Examinator

Till Grüne-Yanoff <gryne@kth.se>

Övrig information

Undervisningen sker på engelska.

Versionsinformation

Kursplan gäller från och med HT2013.
Examinationsinformation gäller från och med HT2013.