Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AK2211 Sätt att vandra:att känna och lära känna urbana landskap 3,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AK2211 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Samtida forskning inom miljöhumaniora, samhällsplanering och arkitektur pekar på behovet av ett transdisciplinärt angreppssätt vad gäller stads- och miljömässiga utmaningar. Urbana miljöer befinner sig i frontlinjen för dispyter och policier kring medborgarskap, ekologi, boende och rättvisa. Men hur genomförs sådan transdisciplinär forskning i praktiken? Den här kursen erbjuder ett angreppssätt genom att förena vandrande utforskningar med kritisk miljö- och urban teori. 

Med Stockholm som guide, deltagare och laboratorium kommer vi att läsa och analysera texter om vandringar från psykogeografi, miljöhumaniora, konst och ekologi, stadsplanering, kartografi och visuell politik. Kursen innefattar också en serie vandringar, genom vilka studenterna får möjlighet att omsätta teorierna från texterna i vandringspraktik.

De flesta av dessa vandringar kommer att bli uppgifter för studenterna att ta sig an individuellt eller i grupp. Åtminstone två av dessa vandringar kommer att inkludera hela kursgruppen, som vandrande seminarium. Kursen kommer att beröra teman rörande representation, politik, stadens styrelse, policies, vilda djurs och växters habitat liksom även föreställningar och användningar av natur, vetenskap och teknik.

Lärandemål

Kursens syftar till att introducera olika teman inom den så kallad vandringsbaserade forskningspraktiken och att därvid utforska kunskap som produceras i fält och med hjälp av kroppen. Vi utforskar hur materialitet och mening formar varandra i det urbana landskapet. Frågor rörande film, foto och navigationssystem och deras roll i den vandringsbaserade forskningen diskuteras också.

Efter avklarad kurs skall studenten kunna:

- beskriva hur vandringsbaserad forskning kan tillämpas på urbana studier

- jämföra olika användningsområden för vandringar ifråga om kunskapsproduktion

- kritiskt reflektera över den roll som vandringar kan spela inom konst och forskning i urbana miljöer

- sätta ihop en undersökningsbaserad vandring i Stockholm och skapa ett sätt att dela den med andra

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Tre års heltidsstudier eller motsvarande, inom valfritt ämnesområde

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Studenterna behöver ha tillgång till åtminstone ett av följande: kamera, telefon med kamera, GPS, ljudinspelning eller skissblock för dokumentation av vandringarna. Om studenten föreslår en alternativ dokumentationsmetod kommer den att tas i beaktande.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen består av artiklar, bokkapitel och visuellt material som t.ex. kortfilmer och kartor.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Övningsuppgifter, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För att bli godkänd på kursen skall studenten kunna:

- beskriva hur en eller flera tillämpningar av vandringslitteraturen kan appliceras på urbana studier och undersökningar

- jämföra olika användningsområden av vandring som kunskapsproduktion

Studenten skall också kunna:

- kritiskt reflektera över vandringens roll i kritiska konstnärliga och forskningsmässiga praktiker i urbana miljöer, t.ex. genom psykogeografi, miljöhumaniora, konst och ekologi, stadsplanering,kartografi och visuell politik

- sätta samman en undersökningsbaserad vandring i Stockholm och skapa ett sätt att dela den vandringen med kursen

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Miljöteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Daniele Valisena, daniele.valisena@abe.kth.se