Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AL151V Tillstånd och trender 7,5 hp

Kursens övergripande mål är att beskriva, problematisera och diskutera tillstånd och trender i en alltmer globaliserad värld, med fokus på sociala, miljömässiga och tekniska aspekter ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi undersöker möjligheter och utmaningar för en omställning till ett mer hållbart samhälle på olika områden såsom ekosystemfrågor, sociala och tekniska lösningar, policys, planering, lagstiftning och etiska ställningstaganden – utifrån det som är aktuellt idag till de trender vi ser framåt. Kursen utgår ifrån svenska förhållanden men har även ett globalt perspektiv, då många hållbarhetsproblem är gränsöverskridande och därför måste lösas genom samverkan mellan många olika aktörer i flera länder. Notera att kursen ges som kvällskurs.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-01-12
Perioder

HT 2025: P1 (3 hp), P2 (4.5 hp)

Studietakt

25%

Anmälningskod

10184

Undervisningsform

Normal Kvällstid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

1 - 20

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AL151V (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan AL151V (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Innehåll

Kursen består av en serie föreläsningsseminarier på olika teman inom hållbar utveckling, där forskare på KTH delar med sig av sina erfarenheter och perspektiv. Varje tillfälle består av en föreläsning samt en organiserad diskussion i smågrupper och helklass, där kursdeltagarna ges möjligheter till reflektion och diskussion med varandra och föreläsaren. Viktiga beståndsdelar under kursen är teori, fallstudier, diskussioner och reflektioner. I kursen ingår också ett projektarbete. Kursen ges som kvällskurs. Kursens lärandemål:

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1. Beskriva och diskutera aktuella samhällsutmaningar utifrån sociala, miljömässiga och tekniska aspekter

2. Beskriva, diskutera och kommentera de centrala delarna i en föreläsning, samt ge en kortfattad reflektion och analys av ämnesområdet.

3. Delta aktivt i debatter med olika aktörer om aktuella samhällsutmaningar

4. Förklara och analysera ett komplext samhällsproblem inom ramen för en fördjupad studie.

5. Muntligt och skriftligt kunna presentera en fördjupad studie utifrån ett vetenskapligt angreppssätt.

Kursinnehåll

Kursen består av en seminarieserie. Föreläsare inom och utom KTH delar med sig av sina erfarenheter och perspektiv. Varje föreläsning innehåller såväl ett litteraturblock som en organiserad diskussion i smågrupper och helklass, där kursdeltagarna ges möjligheter till reflektion och diskussion med föreläsarna. Viktiga beståndsdelar under kursen är teori, fallstudier, debatt och diskussioner.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva och diskutera aktuella samhällsutmaningar utifrån sociala, miljömässiga och tekniska aspekter.
  • Beskriva, diskutera och kommentera de centrala delarna i en föreläsning, samt ge en kortfattad reflektion och analys av ämnesområdet.
  • Delta aktivt i debatter med olika aktörer om aktuella samhällsutmaningar.
  • Förklara och analysera ett komplext samhällsproblem inom ramen för en fördjupad studie.
  • Muntligt och skriftligt kunna presentera en fördjupad studie utifrån ett vetenskapligt angreppssätt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen särskild behörighet.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Projektarbete, 4,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

Obligatorisk närvaro på 75 % av kurstillfällena, inklusive inlämningar (INL; 2,5 hp), godkänt slutseminarium inklusive inlämning (SEM; 0,5 hp) samt genomförande av ett projektarbete med tillhörande redovisning vid seminarium (PRO1; 4,5 hp).

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå