Kursen ges helt på distans med lärarledda träffar on-line i form av seminarier. Dessa innehåller föreläsningar och diskussioner av dessa samt video- och skriftligt material som studerats inför seminarierna. I videomaterialet kan det ingå demonstrationer av appar och instrument. Seminarierna är därför obligatoriska och kräver aktivt deltagande. Förutom detta inkluderar kursen litteraturstudier, ett projektarbete och en skriftlig hemtentamen. Seminarier ges via zoom.
CH107V Metoder för att utveckla hållbara arbeten 3,5 hp
Kursens övergripande mål är att ge studenten teoretisk och praktisk kunskap generellt om hur arbetsmiljöutveckling bör bedrivas, hur arbetsolyckor kan förebyggas, hur ergonomi och organisatoriska faktorer kan bedömas och utvecklas.
OBS! Kursen ges helt på distans.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 fristående studerande
Anmälningskod
10056
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursens mål är att ge studenten en övergripande bild av hälsorisker i arbetsmiljön och den arbetsrelaterade ohälsa som förekommer i olika branscher i arbetslivet, samt att diskutera hur man genom arbetsmiljöarbete kan förebygga att arbetstagare i dessa branscher drabbas av ohälsa.
- Systematiskt arbetsmiljöarbete - svårigheter och lösningar
- Modeller – produktionssystem och människa-teknik-organisation
- Riskhantering – prevention av arbetsolyckor
- Arbete och hälsa - inklusive ergonomi – i ett helhetsperspektiv
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge studenten teoretisk och praktisk kunskap generellt om hur arbetsmiljöutveckling bör bedrivas, hur arbetsolyckor kan förebyggas, hur ergonomi och organisatoriska faktorer kan bedömas och utvecklas.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- Förstå och beskriva metoder och processer som används vid ett hållbart arbetsmiljöarbete.
- Redogöra för hur risker för arbetsolyckor kan identifieras och förebyggas.
- Beskriva vad ergonomiska risker är samt hur de kan identifieras och förebyggas.
- Beskriva organisatorisk och social arbetsmiljö, samt hur risker kan identifieras och förebyggas.
- Beskriva konceptet Människa-Teknik-Organisation.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
120 hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/6
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektarbete (PRO1 , 1,0 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmål 2 och 3.
Seminarier (SEM1, 1,0 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1 – 5. Vid förhinder kan ett enstaka seminarium ersättas med ersättningsuppgifter. Studenten lämnar då in en skriftlig reflektion över materialet som studerats inför respektive seminarium.
Tentamen (TEN1, 1,0 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmålen 1, 4 och 5.
Slutbetyget grundas på samtliga moment utifrån betygsskala P/F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.