Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CH109V Ledarskap, entreprenörskap och innovation i hälsovårdsmiljöer 5,0 hp

Kursens ger dig kunskaper för att leda, driva entreprenörskap i, och förnya den ständigt föränderliga hälsovårdsbranschen. Delarna Entreprenörskap och Innovation ges av experter vid Europas ledande universitet inom området.

Seminarium 1, Kursintroduktion, 27:e augusti, 15-17 zoom

Seminarium 2, 1:a oktober, 15 - 17 zoom

Seminarium 3, 29:e oktober, 15 - 17 zoom

 

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2026 Start 2026-08-24 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2026-08-24 - 2026-10-23
Perioder

HT 2026: P1 (5 hp)

Studietakt

33%

Anmälningskod

10383

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 40

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CH109V (VT 2026–)
Rubriker med innehåll från kursplan CH109V (VT 2026–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är indelad i tre tydliga avsnitt:

  • Innovation
  • Entreprenörskap
  • Ledarskap

med ett övergripande fokus på att förstå och hantera utmaningar och möjligheter inom hälso- och sjukvårdsbranschen.

Kursen ges helt på distans, på engelska. Kursen ges av KTH, men är ett samarbete mellan KTH och två europeiska universitet (Trinity College, Dublin och University of Lisbon); därför ges delarna entreprenörskap och innovation inom hälso- och sjukvårdsbranschen av Europas experter inom området.

Kursen inkluderar webbseminarier med obligatorisk närvaro, med tillhörande reflektionsövningar och inlämningsuppgifter, litteraturstudier och inspelade föreläsningar. Inlämningsuppgifterna presenteras skriftligt och sedan muntligt vid webbseminarier. I slutet av kursen ges en skriftlig tentamen i quizform.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att ge studenten grundläggande kunskaper om hur man leder, förnya sig och driver entreprenörskap i den komplexa och ständigt föränderliga hälso- och sjukvårdsbranschen (som internationellt ses som en miljö som är svår att förutsäga och kallas ”VUCA” (Volatility, Uncertainty, Complexity, and Ambiguity).

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Definiera innovationsekosystem inom hälso- och sjukvården inklusive deras utmärkande element och alternativa tillämpliga tillvägagångssätt.
  2. Förklara hur innovation bör drivas inom hälso- och sjukvården, inklusive de olika metoder som är tillämpliga för utveckling av nya produkter inom hälso- och sjukvården.
  3. Identifiera och utvärdera entreprenöriella möjligheter inom hälso- och sjukvården, såsom effektiv planering och lansering av hälsoinitiativ.
  4. Förklara strategier för hållbart entreprenörskap inom hälso- och sjukvårdsbranschen.
  5. Visa förståelse för, och redogöra för, förändringar och utmaningar som har att göra med ledarskap, entreprenörskap och innovation inom hälso- och sjukvårdsorganisationer.
  6. Visa hur ledarstilar och ledarskapsstrategier kan utformas inom hälso- och sjukvårdsbranschen och kunna ge exempel på ledarskapsstrategier som är lämpliga för organisatorisk förändring och innovation inom hälso- och sjukvården.
  7. Presentera en projektidé kopplad till kursens tre moduler – innovation, entreprenörskap och ledarskap – i muntliga presentationer och motivera och argumentera för den valda idén.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Universitetsutbildning 120 hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom hälso/sjukvård.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig examination, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två år.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Grundnivå