Kursen ger teoretisk och praktisk kunskap om kemiska arbetsmiljörisker samt om hur dessa risker kan bedömas och åtgärdas på ett systematiskt sätt och i enlighet med gällande regelverk.Kursens mål är att ge studenten teoretisk och praktisk kunskap om kemiska arbetsmiljörisker samt om hur dessa risker kan bedömas och åtgärdas, på ett systematiskt sätt och i enlighet med gällande regelverk.
Lärandemål
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
1. Översiktligt redogöra för lagkrav när det gäller kemiska arbetsmiljörisker.
2. Ge exempel på var i arbetslivet kemiska och mikrobiologiska risker förekommer i nivåer som kan medföra hälsorisker.
3. Ta fram information om möjliga olycksrisker och kortsiktiga och långsiktiga hälsoeffekter.
4. Bedöma kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker
5. Planera mätningar av de ovan nämnda faktorerna och motivera val av mätstrategi (var, hur ofta, hur länge), samt reflektera över mätdatakvalitet, bedöma risker med utgångspunkt i mätningar och jämföra mätresultat med gränsvärden.
6. Föreslå och motivera åtgärder för att eliminera eller reducera riskerna.
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Kontakt
Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Rubriker med innehåll från kursplan CH218V (VT 2026–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursen genomförs som en distanskurs. Projektarbeten genomförs som grupparbeten med arbetsplatsbesök (inte obligatoriskt för alla i gruppen)
Kursen innehåller:
• Lagkrav när det gäller kemiska arbetsmiljörisker och arbetsplatsernas kemikaliearbete inklusive praktiska exempel
• Hälso- och olycksfallsrisker med kemiska ämnen och produkter inklusive praktiska exempel
• Riskbedömning, olika metoder för riskbedömning inklusive översikt över mätstrategier, mätmetoder och tolkning av mätdata inklusive praktiska exempel
• Åtgärder för att minska kemiska och mikrobiologiska risker, inklusive ventilation. Praktiska exempel. Kursen genomförs till stor del som distansundervisning med inspelade videoföreläsningar och videolektioner (t.ex. Zoom) och seminarier med diskussion av video- och kurslitteratur som studerats inför seminarierna.
• Demonstration av mätutrustning digitalt.
• Ett projektarbete ingår i kursen. Projektarbetet genomförs individuellt och bygger på ett gemensamt studiebesök, som studenterna förbereder genom att sammanställa frågor. Projektet och projektrapporten innefattar följande punkter;
Gällande regelverk för de kemiska riskerna på arbetsplatsen
Översikt över kemiska produkter och kemiska och mikrobiologiska ämnen som finns eller bildas på arbetsplatsen, därefter väljs ett ämne som projektarbetet fokuseras på.
Hälso- och olycksrisker med ämnet
Riskbedömning och ev. förslag på mätningar för att kunna göra en mer tillförlitlig riskbedömning
Förslag på åtgärder för att minska riskerna
Kursinnehåll
Lagkrav när det gäller kemiska arbetsmiljörisker och arbetsplatsernas kemikaliearbete
inklusive praktiska exempel
• Hälso- och olycksfallsrisker med kemiska ämnen och produkter inklusive praktiska exempel
• Riskbedömning, olika metoder för riskbedömning inklusive översikt över mätstrategier,
mätmetoder och tolkning av mätdata inklusive praktiska exempel
• Åtgärder för att minska kemiska och mikrobiologiska risker, inklusive ventilation. Praktiska exempel.
Kursen genomförs till stor del som distansundervisning med inspelade videoföreläsningar
och videolektioner (t.ex. Zoom) med påföljande quizzar och diskussioner om föreläsningarna och kurslitteratur som studerats inför seminarierna.
Demonstration av mätutrustning digitalt.
Ett projektarbete ingår i kursen. Projektarbetet genomförs i grupp och bygger på ett
gemensamt studiebesök, som studenterna förbereder genom att sammanställa frågor.
Studenterna deltar i studiebesöket på plats eller digitalt. Projektet och projektrapporten innefattar följande punkter:
• Gällande regelverk för de kemiska riskerna på arbetsplatsen
• Översikt över kemiska produkter och kemiska och mikrobiologiska ämnen som finns eller
bildas på arbetsplatsen, därefter väljs ett ämne som projektarbetet fokuseras på.
• Hälso- och olycksrisker med ämnet
• Riskbedömning och ev. förslag på mätningar för att kunna göra en mer tillförlitlig
riskbedömning
• Förslag på åtgärder för att minska riskerna
Lärandemål
Kursens mål är att ge studenten teoretisk och praktisk kunskap om kemiska arbetsmiljörisker samt om hur dessa risker kan bedömas och åtgärdas, på ett systematiskt sätt och i enlighet med gällande regelverk.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
1. Översiktligt redogöra för lagkrav när det gäller kemiska arbetsmiljörisker.
2. Ge exempel på var i arbetslivet kemiska och mikrobiologiska risker förekommer i nivåer som kan medföra hälsorisker.
3. Ta fram information om möjliga olycksrisker och kortsiktiga och långsiktiga hälsoeffekter.
4. Bedöma kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker
5. Planera mätningar av de ovan nämnda faktorerna och motivera val av mätstrategi
(var, hur ofta, hur länge), samt reflektera över mätdatakvalitet, bedöma risker med
utgångspunkt i mätningar och jämföra mätresultat med gränsvärden.
6. Föreslå och motivera åtgärder för att eliminera eller reducera riskerna.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Universitetsutbildning 120 Hp
Kurslitteratur
Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
INL1 - Inlämningsupggift, 0,5 hp, betygsskala: P, F
PRO1 - Projektarbete, 2,0 hp, betygsskala: P, F
TEN1 - Skriftlig hemtentamen, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter. När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Ingen information tillagd
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.