Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DD1418 Språkteknologi med introduktion till maskininlärning 6,0 hp

Kursen i språkteknologi på grundnivå behandlar olika metoder för analys, generering och filtrering av mänskligt språk med fokus på text. Regelbaserade och statistiska metoder används och undersöks till exempel för informationssökning, stavnings- och grammatikkontroll, och maskinöversättning. Den ger också en introduktion till maskininlärning och exempel på hur maskininlärning kan tillämpas inom språkteknologin.

Kursen går igenom såväl teori, tekniker som tillämpningsområden.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-10-27 - 2026-01-12
Perioder

HT 2025: P2 (6 hp)

Studietakt

33%

Anmälningskod

50484

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Kursen är öppen för alla program under förutsättning att förkunskapskraven är uppfyllda samt att kursen kan ingå i ditt program.
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DD1418 (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan DD1418 (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Teori:

Språkteknologins historiska utveckling och grunder, morfologi, syntax och semantik, vektorrumsmodeller, utvärderingsmetoder, maskininlärning, informationsteori och Markov-modeller.

Tekniker:

Morfologisk analys och generering, språkstatistik och korpusbearbetning, parsning, språkgenerering, ordklasstaggning, namnigenkänning och probabilistisk parsning, statistisk lexikal semantik.

Tillämpningsområden:

Stavnings- och grammatikkontroll, informationssökning, ordprediktion för smart textinmatning, textklustring och textkategorisering, datorstödd språkinlärning, dialogsystem, talteknologi och maskinöversättning.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  1. förklara och använda grundläggande begrepp inom språkvetenskap, språkteknologi och maskininlärning,
  2. tillämpa språkteknologiska begrepp, metoder och verktyg för att bygga språkteknologiska system, samt kunna förklara uppbyggnaden av sådana system,
  3. implementera standardmetoder inom språkteknologi,
  4. utforma och genomföra enklare utvärderingar av ett språkteknologiskt system, samt kunna tolka resultaten,
  5. självständigt kunna lösa ett välavgränsat praktiskt språkteknologiskt problem

i syfte att kunna

  • göra ett kandidatexamensarbete med språkteknologisk eller maskininlärningsinriktning,
  • vara en viktig länk mellan systemarkitekter, programmerare och interaktionsdesigner i såväl arbetsliv som forskning.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kunskaper och färdigheter i programmering, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1310-DD1319/DD1331/DD1333/DD1337/DD1321/DD100N/ID1018.

Kunskaper i algoritmer och datastrukturer, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1320-DD1328/DD1338/ID1020/ID1021.

Kunskaper i sannolikhetsteori och statistik, 6 hp, motsvarande slutförd kurs SF1912/SF1914-SF1924/SF1935.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projektuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • LAB1 - Laborationsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övrig information

Kursen överlappar med DD2417 Språkteknologi. DD1418 är på grundnivå och har ett mindre avancerat projekt än DD2417.

DD1418 kan inte kombineras med DD2417 eller DD2418.

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex