- Fundamentala metoder för robotinlärning, lärande i tillståndsrymder, lärande med sensorer och motorer i verkligheten.
- Lärande för att se: 3D-förståelse, lokalisering, bildmodeller med öppen vokabulär, bild-språkmodeller.
- Lärande för att kartlägga: Neurala världsrepresentationer och kartläggning.
- Lärande för att agera: Imitationsinlärning och förstärkande inlärning med robotar.
- Mot förkroppsligad AI: Stora språkmodeller för robotik, fundamentmodeller för robotik samt förkroppsligade bild-språk-handlingsmodeller.
DD2600 Robotinlärning och förkroppsligad AI 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Embody25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
HT 2025: P1 (7.5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51869
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Max: 30
- Målgrupp
- Öppen för studenter från åk 3 samt för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DD2600 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara de grundläggande idéerna och utmaningarna med inlärning för robotar
- redogöra för konceptet förkroppsligad artificiell intelligens och hur robotinlärning kan kombineras med storskaliga förtränade neuronnät som multimodala språkmodeller
- redogöra för den teoretiska bakgrunden bakom de metoder för robotinlärning som är vanligast
- analysera forskning inom området och kritiskt utvärdera metodernas svagheter och styrkor
i syfte att kunna:
- implementera, analysera och utvärdera enkla system för robotlärande
- tillgodogöra sig information om och läsa litteratur inom området
- implementera metoder baserade på ny forskning samt utvärdera dem.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kunskaper i djupinlärning, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs DD2424/DD2437.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex