Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

DH2624 Människa-datorinteraktion med didaktisk inriktning 7,5 hp

Kursen behandlar översiktligt mänskliga förutsättningar och konsekvenser av att använda informationsteknologi som redskap för att lösa uppgifter. Gränssnittsutformning är en central del för att skapa goda förutsättningar för ett gott samspel, men det finns sällan patentlösningar. Även om gränssnittsdesign är det som vanligen associeras med människa-datorinteraktion är det långt ifrån det enda som är centralt inom ämnet. Kursen kommer att presentera ett antal olika metoder som ett stöd för att förstå vilken användare eller vilka användargrupper som ska använda tekniken och i vilket sammanhang detta görs. Framförallt kommer kursen betona vikten av att beakta användarens behov, motivation och användningssituation för att kunna skapa användbara lösningar.

Kursen har även ett moment av didaktik för undervisning inom människa-datorinteraktion. Kursen är särskilt anpassad för studenter inom civilingenjörs-lärarprogrammet, men även andra studenter kan erbjudas plats.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan DH2624 (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Teoretisk och praktisk genomgång av mänskliga förutsättningar och konsekvenser av att använda interaktiva datorsystem, samt hur användbarhetsdesign kan stödja användaren i att utföra sina uppgifter smidigt. Kursen kommer att ge en översiktsbild av beteendevetenskapliga metoder och teorier samt hur de relaterar till användning och design av interaktiva datorsystem. Fokus kommer dock vara olika former av etablerad praktik inom människa-datorinteraktion.
  • Inom ramen för kursen kommer studenterna att genomföra och motivera en relativt liten designuppgift som relaterar till ett aktuellt människa-datorinteraktionsproblem. Studenterna pröva på att analysera användarbehov, användargränssnitt och arbetssituationer, samt kommer att uppmanas att ge förslag på hur interaktiva datorsystem kan utformas.
  • Den didaktiska delen kommer behandla olika didaktiska aspekter av MDI baserat på studenternas tidigare kunskaper och färdigheter inom didaktik samt att studenterna planerar och utformar en undervisningssituation för gymnasieelever. Detta moment ingår även som en del i att skapa förutsättningar för att andra ska lära sig vikten av människa-datorinteraktion.
  • Undervisningen förutsätter att studenterna arbetar självständigt och aktivt parallellt med schemalagd undervisning.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förklara grundläggande begrepp inom MDI-området
  • sammanfatta innehållet i forskningsartiklar inom området
  • förklara och presentera designegenskaper hos interaktiva artefakter för olika intressenter
  • genomföra ett mindre designprojekt i grupp (inkluderande enkel projektstyrning)
  • genomföra en granskningutvärdering (Inspection method, t.ex. Heuristic Evaluation) av existerande interaktiva datorsystem
  • genomföra formativa användbarhetstestningar av egna prototyper
  • tillämpa en kreativitetsförstärkande metod (Creativity technique, t.ex. Brainstorming e.d.)
  • skapa pappersprototyper och digitala interaktiva prototyper
  • tillämpa generella teoretiska begrepp på konkreta gränssnittssituationer
  • utifrån en given designuppgift upptäcka och identifiera vad som kännetecknar tänkt målgrupp och användningssituation
  • identifiera och formulera användbarhetskrav efter genomförda fältstudier
  • identifiera för- och nackdelar med ett specifikt interaktivt datorsystem utifrån olika användargruppers perspektiv och behov
  • argumentera för och emot olika lösningar av ett användbarhetsproblem
  • reflektera över den egna designens styrkor och svagheter med utgångspunkt i litteratur och egna utvärderingar
  • diskutera didaktiska metoder och examination inom MDI

i syfte att

  • få grundläggande kunskaper om grundbegrepp inom området människa-datorinteraktion
  • få verktyg för att identifiera faktorer som påverkar kommunikationen mellan människa och dator positivt och negativt
  • få möta designmetoder som stödjer utvecklingen av användbara system.
  • kunna genomföra undervisning inom MDI.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Slutförd kurs i grundläggande programmering motsvarande DD1312, samt grundläggande pedagogikkurser motsvarande DIK200, UMK212 och UMK310.

Aktivt deltagande i kursomgång vars slutexamination ännu inte är Ladokrapporterad jämställs med slutförd kurs.

Den som är registrerad anses vara aktivt deltagande. Med slutexamination avses både ordinarie examination och det första omexaminationstillfället.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Patric Dahlqvist, e-post: patricd@kth.se

Övergångsbestämmelser

Studenter som inte slutfört kurs med tidigare uppsättning av examinerande moduler examineras med kompletteringsuppgifter under en period av två år.