Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

DH2640 Grafik- och interaktionsprogrammering 9,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan DH2640 (HT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Datorgrafik: Historik, signalbehandling, transformationer, bildbehandling, modellering, animation, visualisering, bildsyntes, realtidsgrafik i datorspel. Tillämpningar och programvaror: OpenGL, Photoshop och Maya.

Interaktion: Principer för interaktion, prototypverktyg samt programmerings- och utvecklingsmiljöer för att bygga god interaktion med text, grafik, bilder, ljud, video, animering. Tillämpningar och programvaror: Java/Swing och Flash.

Lärandemål

Laborationsdelen av kursen examineras separat och är inte betygsgrundande.

Efter genomförd labbkurs skall studenten kunna

  • använda de grundläggande funktionerna i ett modernt bildbehandlingsprogram för att restaurera, förtydliga, eller retuschera bilder
  • använda de grundläggande funktionerna i ett modernt 3D-modelleringsverktyg för att skapa enklare objekt som t.ex. möbler eller byggnader
  • skapa en enkel animation med hjälp av ett modernt animationsverktyg
  • skapa enkla fönstergränssnitt med hjälp av Java/Swing
  • rita och animera en enkel 3D-modell med hjälp av OpenGL
  • implementera en enkel realtidsreflektionsmodell genom programmera ett grafikkort
  • arbeta tillsammans med andra studenter för att skapa (designa och implementera) ett enklare datorspel i 3D eller 2D.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

2D1320/DD1320 Tillämpad datalogi eller 2D1345 Introduktion till datalogi eller motsvarande.

Java och i mindre mån C kommer användas, vi ordnar komplettering för den som i första hand programmerar i Python.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas på kursens hemsida senast 4 veckor före kursstart, Angel: Interactive Computer Graphics, Addison-Wesley har använts föregående år.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB1 - Laborationer, 4,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.

Övriga krav för slutbetyg

Tentamen (TEN1; 3 hp)
Laborationer (LAB1; 4,5 hp)
Inlämningsuppgifter (INL1; 1,5 hp).

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Gustav Taxén, tel: 790 9277, e-post: gustavt@csc.kth.se

Övrig information

Man kan inte tillgodoräkna sig denna kurs samtidigt med 2D1323/DH2323 Datorgrafik med interaktion.