Datorgrafik: Historik, signalbehandling, transformationer, bildbehandling, modellering, animation, visualisering, bildsyntes, realtidsgrafik i datorspel. Tillämpningar och programvaror: OpenGL, Photoshop och Maya.
Interaktion: Principer för interaktion, prototypverktyg samt programmerings- och utvecklingsmiljöer för att bygga god interaktion med text, grafik, bilder, ljud, video, animering. Tillämpningar och programvaror: Java/Swing och Flash.
Laborationsdelen av kursen examineras separat och är inte betygsgrundande.
Efter genomförd labbkurs skall studenten kunna
- använda de grundläggande funktionerna i ett modernt bildbehandlingsprogram för att restaurera, förtydliga, eller retuschera bilder
- använda de grundläggande funktionerna i ett modernt 3D-modelleringsverktyg för att skapa enklare objekt som t.ex. möbler eller byggnader
- skapa en enkel animation med hjälp av ett modernt animationsverktyg
- skapa enkla fönstergränssnitt med hjälp av Java/Swing
- rita och animera en enkel 3D-modell med hjälp av OpenGL
- implementera en enkel realtidsreflektionsmodell genom programmera ett grafikkort
- arbeta tillsammans med andra studenter för att skapa (designa och implementera) ett enklare datorspel i 3D eller 2D.