Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DH2640 Grafik- och interaktionsprogrammering 9,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DH2640 (HT 2009–)
Rubriker med innehåll från kursplan DH2640 (HT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Datorgrafik: Historik, signalbehandling, transformationer, bildbehandling, modellering, animation, visualisering, bildsyntes, realtidsgrafik i datorspel. Tillämpningar och programvaror: OpenGL, Photoshop och Maya.

Interaktion: Principer för interaktion, prototypverktyg samt programmerings- och utvecklingsmiljöer för att bygga god interaktion med text, grafik, bilder, ljud, video, animering. Tillämpningar och programvaror: Java/Swing och Flash.

Lärandemål

Laborationsdelen av kursen examineras separat och är inte betygsgrundande.

Efter genomförd labbkurs skall studenten kunna

  • använda de grundläggande funktionerna i ett modernt bildbehandlingsprogram för att restaurera, förtydliga, eller retuschera bilder
  • använda de grundläggande funktionerna i ett modernt 3D-modelleringsverktyg för att skapa enklare objekt som t.ex. möbler eller byggnader
  • skapa en enkel animation med hjälp av ett modernt animationsverktyg
  • skapa enkla fönstergränssnitt med hjälp av Java/Swing
  • rita och animera en enkel 3D-modell med hjälp av OpenGL
  • implementera en enkel realtidsreflektionsmodell genom programmera ett grafikkort
  • arbeta tillsammans med andra studenter för att skapa (designa och implementera) ett enklare datorspel i 3D eller 2D.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas på kursens hemsida senast 4 veckor före kursstart, Angel: Interactive Computer Graphics, Addison-Wesley har använts föregående år.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • LAB1 - Laborationer, 4,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.

Övriga krav för slutbetyg

Tentamen (TEN1; 3 hp)
Laborationer (LAB1; 4,5 hp)
Inlämningsuppgifter (INL1; 1,5 hp).

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

Man kan inte tillgodoräkna sig denna kurs samtidigt med 2D1323/DH2323 Datorgrafik med interaktion.